Sökning: "utomhusvistelsen"

Visar resultat 1 - 5 av 71 uppsatser innehållade ordet utomhusvistelsen.

  1. 1. Oändliga möjligheter i utevistelsen : Förskollärares resonemang om utevistelsen och deras roll vid lek och samspel under denna.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Madeleine Löbo; Ida Lindahl; [2024]
    Nyckelord :Förskola; Förskollärare; Utevistelse; Förskollärarens roll; Lek; Samspel;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur förskollärare resonerar om utevistelse samt sin roll vid lek och samspel under denna. Studien utgår från en kvalitativ metod där sex yrkesverksamma förskollärare intervjuats för datainsamling. Utifrån den insamlade datan har en tematisk analys genomförts. LÄS MER

  2. 2. "Vår gård är ett ganska platt och tråkigt ställe, men vad gör vi med platsen då?" : En kvalitativ studie om hur förskollärare uppfattar det pedagogiska uppdraget under utomhusvistelsen på förskolegården

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Dragana Bursac; Lina Samuelsson; [2023]
    Nyckelord :Förskollärare; Pedagogik; Utomhusvistelse; Förskolegård; Uppfattningar; Fenomenografi;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare uppfattar det pedagogiska uppdraget under utomhusvistelsen på förskolegården. Frågeställningarna som har besvarats är: Hur beskriver förskollärarna att de använder förskolegården? Hur resonerar förskollärare kring sin egen roll under utevistelsen på förskolegården? Studien utgår från en fenomenografisk ansats för att få fatt i förskollärares uppfattningar. LÄS MER

  3. 3. Utomhusvistelsens betydelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Amanda Wegemo; Emma Berg; [2023]
    Nyckelord :Naturmiljö; Ramfaktorer; Utomhusvistelse; Utomhuspedagogik; Fri lek; Planerad verksamhet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur förskollärarna ser på utomhusvistelsen, vilka erfarenheter förskollärarna besitter av utomhusvistelser samt om det finns ramfaktorer som påverkar arbetet med utomhusvistelser. En kvalitativ forskningsmetod har använts i studien med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 4. UNDERVISNING UTOMHUS? : -förskolans förhållningssätt till utomhusundervisning!

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Ingrid Nordling; Ella Wallberg; [2023]
    Nyckelord :preschool; outdoor environment; educare; early childhood education. Teaching in preschool; undervisning; lärande; utomhusundervisning;

    Sammanfattning : Studien tar sin utgångpunkt i hur förskolans utomhusundervisning planeras och verkställs, och bildar kunskap om hur förskolans undervisning anpassas i de syften som finns i utomhusvistelsen. I studien visar informanternas beskrivningar att den dagliga utevistelsen på förskolegården innehåller en liten del av undervisning som är riktad mot specifika läroplansmål. LÄS MER

  5. 5. Utomhusmiljön som en undervisningsarena : - En kvalitativ studie om utomhusundervisning under och efter Covid-19-pandemin: “Visst pandemin har varit jobbig men vi kom starkare ur den, med mer kunskaper i ryggsäcken.”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sara Eriksson; Emmy Andersson; [2023]
    Nyckelord :Utomhusundervisning; Covid-19;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka om och hur Covid-19-pandemin har påverkat förskollärares undervisning utomhus, både på förskolans gård och i dess närmiljö, såväl under pandemin som efter. Tidigare forskning visar att det finns en osäkerhet kring hur det pedagogiska uppdraget ska genomföras i utomhusmiljön utifrån läroplansmålen, dock rekommenderades förskolor att befinna sig mer utomhus för att minska smittspridning. LÄS MER