Sökning: "utseende normer"
Visar resultat 21 - 25 av 95 uppsatser innehållade orden utseende normer.
21. Den viktiga hälsoresan : En kritisk diskursanalys av hur en hälsosam livsstil konstrueras på Instagram
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/SvenskaSammanfattning : Människors strävan efter att leva hälsosamt är inget nytt fenomen och många söker antingen själva efter information eller så får de motta hälsobudskap via media. I takt med att människor använder fler sociala medier framför traditionella medier, flyttas också mer ansvar för att producera innehåll till den enskilda individen. LÄS MER
22. Genus och etnicitet i läseböcker : En kvalitativ analys om hur karaktärer framställs i läseböcker för årskurs 2
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Denna studie syftar till att med hjälp av ett normkritiskt perspektiv analysera hur olika karaktärer i svenskämnets läseböcker för årskurs 2 framställs. Detta görs via en kvalitativ textanalys av både text och bild i böckerna Diamantjakten, Kolla, en tidsmaskin! och Hemligheten. LÄS MER
23. Genusstereotyper på BookTube : En kritisk diskursanalys av kända BookTubers videor ur ett genusperspektiv
Kandidat-uppsats, Jönköping UniversitySammanfattning : Studiens syfte är att kritiskt granska och analysera hur kända BookTubers upprätthåller genusstereotyper inom den specifika subkulturen The BookTube Community. Ambitionen är att förstå huruvida subkulturen representerar normer och normativa genusstereotyper. LÄS MER
24. Genus i förändring : En kvalitativ analys av genus i svenskämnets läroböcker 1964–2018
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Denna studie syftar till att analysera hur framställningen av genus har förändrats över tid i läroböcker för svenska i lågstadiet. Studien använder sig av ett genusperspektiv och utgår från följande forskningsfrågor: Hur framställs flickor/kvinnor och pojkar/män i ett urval läroböcker mellan 1964–2018? samt Hur ser förändringen av genus ut i läroböckerna över tid? För att behandla forskningsfrågorna används en kvalitativ textanalys på ett urval läroböcker från olika decennier eftersom det ger möjlighet att undersöka den historiska förändringen av genus. LÄS MER
25. Vem är det som sjunger? - Utforskande av identitet i röst och popmusik
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musikSammanfattning : I denna uppsats har författaren laborerat med olika identitetsmarkörer som finns inbäddade i hans egen musik. Författaren har skrivit och producerat en låt i vilken han själv är vokalisten. LÄS MER