Sökning: "uttalet i svenska"

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden uttalet i svenska.

  1. 1. Att upptäcka avvikande uttal : En experimentell studie om första- och andraspråkstalares förmåga att identifiera avvikande uttal av svenskans främre rundade vokaler.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Nora Borr; [2024]
    Nyckelord :Andraspråksinlärning; typologisk markering; vokalljud; svenska som andraspråk; inlärningsålder; exponeringslängd; svenska som andraspråk.;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka om talare med svenska som första- respektive andraspråk skiljer sig i uppfattningen av vokalljud och vilka orsaker och förutsättningar som påverkar inlärningen av dessa.  Fokus i studien var på svenskans främre rundade vokaler /ʉ̟/, /ø/, och /y/ som ofta vållar problem för andraspråksinlärare på grund av deras sällsynta förekomst i ett globalt språkperspektiv. LÄS MER

  2. 2. Individuell korrigerande återkoppling på andraspråksuttal : En jämförelse mellan implicit och explicit återkoppling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ulrika Åbjörnsson; [2023]
    Nyckelord :Elevupplevelser; Explicit återkoppling; Implicit återkoppling; Individuell korrigerande återkoppling; Uttalsundervisning; Uttalsutveckling;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks effekterna av individuell återkoppling på uttalet hos andraspråksinlärare. Syftet med studien är att ta reda på om den explicita och korrigerande återkopplingen på ett effektivt sätt kan komplettera den implicita som är den som till störst del används i skolorna. LÄS MER

  3. 3. Uttalet i undervisningen : En kvalitativ studie om fransklärares uppfattningar om, och beskrivningar av, muntlig språkformulering i grund- och gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Bettina Klingenheim; [2023]
    Nyckelord :Franska; uttal; prosodi; muntlig språkframställning; begriplighet; fransklärare; grundskolan; gymnasiet; uppfattningar; lärarkognition;

    Sammanfattning : Uttalet är en väsentlig del av den muntliga språkformuleringen och en medveten användning av prosodi kan bidra till utvecklingen av ett begripligt uttal vilket i sin tur underlättar kommunikationen. Syftet med föreliggande studie har därför varit att få förståelse för hur fransklärare i grund- och gymnasieskolan arbetar med uttalet, det vill säga ljud och prosodi, vid muntlig språkframställning. LÄS MER

  4. 4. Det hänger på betoningen : En undersökning om vuxna avancerade andraspråksinlärares uttal av partikelverb och verb med prepositionsfras

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Lena Berlin; [2022]
    Nyckelord :andraspråksinlärare; partikelverb; prepositionsfras; prosodi; uttal;

    Sammanfattning : Partikelverb är en typ av verb vars uttal, med obetonat verb och betonad partikel, är svårt att behärska för andraspråksinlärare. Detta inte minst i de fall där en motsvarande konstruktion finns som verb med efterföljande prepositionsfras, där prepositionen ska hållas obetonad. LÄS MER

  5. 5. En kvalitativ studie om lärares uppfattning om elevers engelska uttal i grund- och gymnasieskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Ossama Abomadyara; Mohammad Ammar Alfattal; [2022]
    Nyckelord :Fonem; EFL; modersmål och negativ transfer; ljudsystem; uttal.;

    Sammanfattning : Many studies and much research highlight the importance of English pronunciation. This study aims to find out how English teachers describe the difficulties their students face with English pronunciation and how English teachers think about improving their students' pronunciation. LÄS MER