Sökning: "utveckling konflikthantering"

Visar resultat 1 - 5 av 130 uppsatser innehållade orden utveckling konflikthantering.

  1. 1. Konflikthantering i förskolan : En intervjustudie om pedagogers uppfattningar kring kollegialt och enskilt arbete i samband med konflikter mellan barn

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Josefine Alm; Sandra Karlsson; [2024]
    Nyckelord :conflicts; collegial work; conflict management; conflict resolution; preschool; konflikthantering; pedagogiskt ledarskap; pedagogik; kollegialt arbete; Cohen;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur pedagogers synsätt och deras arbete i samband med konflikthantering i förskolan kan skapa förutsättningar för barns utveckling och lärande. Genom att utföra semistrukturerade intervjuer med sex förskolepedagoger från två olika arbetslag har vi undersökt hur de ser på konflikter mellan barn och sin egen roll i samband med dessa, samt vilka kollegiala och enskilda konflikthanteringsstrategier som de uttrycker att de använder sig av. LÄS MER

  2. 2. "Varför blir trollet arg?" : Förskollärares resonemang kring att stötta barns utveckling av kritiskt tänkande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Malin Edeborg; Linnéa Jonsson; [2024]
    Nyckelord :Kritiskt tänkande; kritisk literacy; självförtroende; informationssamhälle; källkritik; barns utveckling; undervisning; konflikthantering; barns behov;

    Sammanfattning : Barn lever i ett informationssamhälle där de redan i tidig ålder behöver ta ställning till vad de möter i olika medier, något som kan vara nog så svårt även för vuxna. I detta arbete avhandlas barns utveckling av kritiskt tänkande. LÄS MER

  3. 3. Lärarens hantering av konflikter i fritidshem : En kvalitativ studie om hur lärare hanterar konflikter mellan elever som uppstår i fritidshemmet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Malin Purola; Jonas Leijonmarck; [2023]
    Nyckelord :konflikt; konflikthantering; konflikthanteringsmetoder; fritidshem;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur lärare i fritidshem beskriver att de arbetarmed konflikthantering. Forskningsfrågor som besvaras är: Använder lärarna särskildastrategier i arbetet med konflikter? Hur ser dessa i så fall ut? Om vad handlar vanligtviskonflikterna som uppstår mellan eleverna enligt lärarna? Med hjälp av kvalitativa intervjuerbesvarades våra forskningsfrågor av sex lärare i fritidshem. LÄS MER

  4. 4. DET SOCIALA FRITIDSHEMMET : En kvalitativ studie om fritidslärares och rektorers arbete och förutsättningar med att främja elevers sociala relationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Sofia Norgren; Idalina Olofsson; [2023]
    Nyckelord :relationskompetens; fritidshemmets sociala uppdrag; konflikthantering; planeringstid; samsyn;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka arbetet kring sociala relationer i fritidshemmet på verksamhetsnivå och ledningsnivå. Frågeställningarna intresserar sig för att undersöka fritidslärares och rektorers arbeten för att främja sociala relationer i fritidshemmet samt vad rektorer och fritidslärare uppfattar är de viktigaste förutsättningarna för det sociala arbetet i fritidshemmet. LÄS MER

  5. 5. Barns konflikter i förskolan ur förskollärares perspektiv : En didaktisk analys av förskollärares uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sannis Fröberg; Ulrika Pohlhall; [2023]
    Nyckelord :Konflikthantering; konfliktperspektivet; konsensusperspektivet; förskollärare;

    Sammanfattning : Studien syftar till att bidra med kunskap om hur förskollärare uppfattar sitt arbete med att hantera barns konflikter i förskolan. Genomförandet av studien har skett med hjälp av en kvalitativ metod och semistrukturerade enskilda intervjuer med förskollärare. Studien utgår från Simmels konfliktteori och perspektiven konflikt och konsensus. LÄS MER