Sökning: "utvecklingsstörning i samhället"

Visar resultat 6 - 10 av 34 uppsatser innehållade orden utvecklingsstörning i samhället.

  1. 6. Delaktighet i utanförskap : En studie om lärare i gymnasiesärskolan och deras resonemang kring sitt uppdrag gällande elevers framtida samhällsdelaktighet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna Ericsson; Janna Näs; [2017]
    Nyckelord :utvecklingsstörning; gymnasiesärskolan; delaktighet; stigmatisering; dilemmaperspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att studera hur några lärare i gymnasiesärskolan resonerade och problematiserade kring sitt uppdrag, i synnerhet gällande förutsättningar för elevers framtida delaktighet i samhället. Denna studie genomfördes med en kvalitativ ansats där tolv halvstrukturerade intervjuer utfördes med lärare som arbetar inom gymnasiesärskolan i tre olika mellansvenska kommuner. LÄS MER

  2. 7. Det är inget betyg, det är bara ett intyg på att man har gått i särskolan

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malin Midander; Johanna Abelsson; [2016]
    Nyckelord :Betyg; grundsärskola; gymnasiesärskola; likvärdig utbildning; skollag; styrdokument och utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Abelsson, Johanna & Midander, Malin (2016), ”Det är inget betyg, det är bara ett intyg på att man har gått i särskolan” – en studie om betygens betydelse i grund- och gymnasiesärskola (It's no grade, it's just proof of having been in special school”). Speciallärarprogrammet med specialisering mot utvecklingsstörning, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö högskola. LÄS MER

  3. 8. Elevperspektiv på delaktighet i grundsärskolan : En kvalitiv intervjustudie med elever med en utvecklingsstörning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Nina Svärd; [2016]
    Nyckelord :Delaktighet; inkludering; lärande; läranderesa; särskola; utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Det är angeläget att få kunskap om hur eleverna i grundsärskolan uppfattar sin egen skolgång och sitt eget lärande utifrån begreppen inkludering och delaktighet. Denna studie tar fasta på ett elevperspektiv, där 12 elever intervjuades och tidigare hade gått på högstadiet i grundsärskolan, som får komma till tals. LÄS MER

  4. 9. ”… Det känns som att djuren förstår mig så bra… alltså de dömer ju inte en som människor kan göra...” : En narrativ studie om tre kvinnor med utvecklingsstörning och deras upplevelser och erfarenheter av djurens hälsofrämjande effekter

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Hanna Ericsson; [2016]
    Nyckelord :Djurterapi; utvecklingsstörning; hälsofrämjande effekter; socialisering;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att belysa vilka hälsofrämjande effekter djur har på människor med en utvecklingsstörning. För att ta reda på detta intervjuades tre kvinnor  med livsberättelseforskning som metod. LÄS MER

  5. 10. En likvärdig medborgare - utvecklingsstörning i samhället : Övergången mellan gymnasiesärskolan och integreringen på den öppna arbetsmarknaden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Tony Adolfsson; Adam Skogsmo; [2016]
    Nyckelord :Förberedelser; identitet; svårigheter;

    Sammanfattning : Denna uppsats handlar om personer med en utvecklingsstörning, närmare bestämt deras övergång från gymnasieärskolan till den öppna arbetsmarknaden i Umeås kommun. Den beskriver skolans förberedande insatser samt vilka svårigheter som finns i övergången till- och i arbetslivet. LÄS MER