Sökning: "utvecklingsstörning i samhället"

Visar resultat 11 - 15 av 34 uppsatser innehållade orden utvecklingsstörning i samhället.

  1. 11. Utmaningar av att vara förälder till ett barn med intellektuell funktionsnedsättning : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Annelie Landström; Céline Wennerlund-Abdelli; [2016]
    Nyckelord :intellektuell funktionsnedsättning; utvecklingsstörning; barn; föräldrar; svårigheter; utmaningar; stöd;

    Sammanfattning : En intellektuell funktionsnedsättning innebär en funktionsnedsättning i hjärnan som påverkar individens utveckling psykiskt och fysiskt i olika grad. Ur ett historiskt perspektiv har synen på intellektuellt funktionsnedsatta individer förändrats. Barn med någon form av funktionsnedsättning ansågs inte ha något värde i samhället. LÄS MER

  2. 12. Elever med behov av särskild skolform Hur diskurser i nationella styrdokument positionerar subjektet elev med utvecklingsstörning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Kristina Jonsson; [2015-11-10]
    Nyckelord :diskursanalys; subjektspositioner; läroplaner; grundsärskola; gymnasiesärskola; elever med utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Syfte: Studien syfte är att granska subjektspositioner för elever med utvecklingsstörning i grundsärskolans och gymnasiesärskolans läroplaner samt att granska hur talet om kunskap och kunskapsformer ser ut i läroplanstexterna för de olika elevsubjekten. Teori: Diskursteori, poststrukturalism, subjektspositioner. LÄS MER

  3. 13. Vem är jag? : Elevers upplevelser av delaktighet och identitetsutveckling i gymnasiesärskolan utifrån tidigare skolgång.

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Malin Stoltz; [2015]
    Nyckelord :Delaktighet; elevperspektiv; gymnasiesärskola; identitet; tillhörighet; utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva gymnasiesärskolelevers upplevelser utifrån tidigare skolgång, där de gått integrerat i grundskolan, samt synliggöra hur övergången till gymnasiesärskolan påverkar deras identitetsutveckling. Arbetet ger en översikt av tidigare forskning om utvecklingsstörning, styrdokument, specialpedagogiska perspektiv och identitet och delaktighet. LÄS MER

  4. 14. "En helt vanlig känsla" - En studie om hur unga vuxna med lindrig utvecklingsstörning upplever arbetslivet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lotta Appelros Morin; Camilla Eriksson; [2015]
    Nyckelord :arbetsliv; delaktighet; funktionsnedsättning utvecklingsstörning; inifrånperspektiv; specialpedagogik.;

    Sammanfattning : SammanfattningI egenskap av speciallärare i grundsärskolan möter vi dagligen barn och ungdomar med funktionsnedsättningen utvecklingsstörning. Förhoppningen är att de i vuxen ålder ska få ett avlönat arbete och bli delaktiga på en arbetsplats. LÄS MER

  5. 15. Gymnasiesärskolans läroplan som möjlighet och begränsning : En studie ur ett diskursanalytiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Emma Herou; [2015]
    Nyckelord :Diskursanalys; Gymnasiesärskola; Läroplan; Specialpedagogik; Intellektuell funktionsnedsättning.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva hur utvecklingsstörning framställs i gymnasiesärskolans läroplan. Diskursanalys används som metod för att ringa in vilka föreställningar som skapas om elever med intellektuell funktionsnedsättning och hur synsätt på intellektuell funktionsnedsättning i samhället återspeglas genom läroplanens texter. LÄS MER