Sökning: "värdegrund didaktiskt perspektiv"
Visar resultat 6 - 10 av 13 uppsatser innehållade orden värdegrund didaktiskt perspektiv.
6. Fantasyhjältinnor och genus ur ett didaktiskt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : I denna studie undersöks kvinnliga fantasyhjältar i tre populära böcker: Röd drottning, De utvalda:tankeläsaren och Glastronen. Fantasyhjältinnorna studeras för att ta reda på hur de framställs i den studerade litteraturen ur ett genusperspektiv. LÄS MER
7. DET GÄLLER ATT GÅ UTANFÖR BOXEN! En intervjustudie om förskolepersonals strategier för att ta emot nyanlända barn
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att bidra till kunskap om förskolans arbete med att ta emot nyanlända barn och familjer. Syftet uppnås genom analys av förskolepersonals beskrivningar av möjligheter och utmaningar som de ställs inför när de ska organisera den pedagogiska verksamheten och förskolepraktiken i mötet med nyanlända barn och familjer. LÄS MER
8. "Litteraturen är ett läromedel" : Urval och utbud av barnlitteratur i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Barnlitteratur ses som en självklar del av förskolans verksamhet och det är vanligt med daglig högläsning. Syftet med detta självständiga arbete är att undersöka vad förskollärare har för syn på och vad som påverkar deras val av barnlitteratur avsedd för högläsning i förskolan. LÄS MER
9. Sinnligt lärande utomhus- Pedagogers förhållningssätt ur ett didaktiskt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : SammanfattningSyftet med vår studie är att undersöka pedagogers tankar och idéer sett ur ett didaktiskt perspektiv när det gäller utomhusvistelse på förskolan. Vi har utgått från fyra fråge-ställningar. LÄS MER
10. Varför är populärkultur viktig i undervisningen? Buffy The Vampire Slayer som ett didaktiskt redskap för att arbeta med identitetsskapande och värdegrundsfrågor i gymnasiet
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att belysa varför populärkultur är viktigt i undervisningen. Detta undersöks genom tv-serienBuffy the Vampire Slayer (Buffy och vampyrerna) och hur den kan användas som didaktiskt verktyg, framför alltför värdegrundsfrågor. LÄS MER