Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. "Mitt vuxna jag förstår detta, men barnet i mej accepterar aldrig en sådan tolkning" : En undersökning av den didaktiska potentialen i Bröderna Lejonhjärta för gymnasieskolans svenskundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Lisen Svensson; [2023]
    Nyckelord :litteraturdidaktik; astrid lindgren; didaktisk potential; tolkningsmöjligheter;

    Sammanfattning : Denna uppsats analyserar fyra litterära teman i Astrid Lindgrens Bröderna Lejonhjärta (1973) med syfte att se verkets didaktiska potential för gymnasieskolans svenskundervisning. Temana som analyseras är mod, frihet, godhet och död, vilka alla kopplas till skolans styrdokument; både i form av ämnesplan och värdegrund. LÄS MER

  2. 2. ”Huvudsaken är väl att man är en bra människa” : En kvalitativ textanalys av innehåll gällande könsmönster, könsidentitet och sexualitet i skönlitteratur för årskurs 1-3.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Lisa Minolf; Fanny Gustafsson; [2021]
    Nyckelord :pedagogik; didaktiskt innehåll; lågstadiet; högläsning; skönlitteratur; kvalitativ textanalys; sex- och samlevnadsundervisning; könsmönster; könsidentitet; sexualitet; heteronormen; normativ; normavvikande;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att synliggöra vilket innehåll gällande könsmönster, könsidentitet och sexualitet som finns i skönlitteratur för årskurs 1–3, för att lågstadielärare potentiellt ska kunna använda böckerna i ett högläsningssyfte i sin sex- och samlevnadsundervisning. Studiens teoretiska utgångspunkter är den didaktiska frågan vad, heteronormen, könsmönster, könsidentitet och sexualitet. LÄS MER

  3. 3. Urfolkskonst : Hur den representeras i undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Inga-Wiktoria Påve; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studentuppsats undersöker definitionen av urfolkskonst och hur den representeras i undervisningen. Den utgår från ett samiskt perspektiv och använder sig utav diskursanalys där maktförhållande är i fokus. LÄS MER

  4. 4. Skönlitteraturens potential : Att främja inkludering i ett mångkulturellt klassrum

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Svenska språket och genusvetenskap

    Författare :Rebecka Fegraeus; [2019]
    Nyckelord :Skönlitteratur; mångfald; mångkultur; interkulturalitet; inkludering; kanon; västerländsk kanon;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker skönlitteraturens potential att anamma som ett didaktiskt och pedagogiskt verktyg i undervisning i gymnasieskolans ämne svenska. Vidare undersöker studien hur litteratursamtal och ett ämnesöverskridande arbete mellan ämnena svenska och samhällskunskap med hjälp av skönlitteratur kan bidra till inkludering i det mångkulturella klassrummet. LÄS MER

  5. 5. ”Tänk om jag hade fötts till tjej och blivit tvungen att ha leopardnylonstrumpor på mig!” : En studie om hur genus framställs i vanligt förekommande högläsningsböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Jennifer Pavlovic; [2018]
    Nyckelord :Gender; basic values; children s literature; literature didactics; reading aloud; book discussions; Guldmysteriet; SVJ; and Sandvargen; Genus; värdegrund; barnlitteratur; litteraturdidaktik; högläsning; boksamtal; Guldmysteriet; SVJ; och Sandvargen;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to analyze commonly read children’s literature from a gender perspective. The study also contains a discussion about what these books can convey to students and how they can be used in a didactic perspective. LÄS MER