Sökning: "våldsbejakande extremism"

Visar resultat 31 - 35 av 76 uppsatser innehållade orden våldsbejakande extremism.

  1. 31. Skapandet av motståndskraftiga samhällen : En fallstudie om hur Jönköpings kommun arbetar för att motverka våldsbejakande extremism och radikalisering

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Ahmed Abiib; [2019]
    Nyckelord :Våldsbejakande extremism; radikalisering; förebyggande arbete; preventionsåtgärder; Jönköpings kommun; lokala aktörer; samordning;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att belysa hur samverkande lokala aktörer skildrar arbetet med att motverka våldsbejakande extremism och radikalisering på lokal nivå. I ett försök att besvara studiens syfte har studien utgått från frågeställningarna vilka faktorer identifierarde lokala aktörerna som viktiga i arbetet för att motverka våldsbejakande extremism och radikalisering i Jönköping, samt vilka dilemman beskriver de lokala aktörerna i det förebyggande arbetet mot våldsbejakande extremism och radikalisering i Jönköping? För att besvara studiens syfte utfördes en fallstudie riktad mot Jönköpings kommun, där tolv semi-strukturerade intervjuer genomfördes med samverkande lokala aktörer. LÄS MER

  2. 32. Radikalisering : De svenska kommunernas arbete mot våldsbejakande extremism

    M1-uppsats, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Marco Rebucas Olsson; [2019]
    Nyckelord :Radikalisering; Våldsbejakande extremism; implementering; kommuner; handlingsplaner.;

    Sammanfattning : Radikalisering och våldsbejakande extremism har på senare tid blivit ett allt större problem i samhället1 och den lokala nivåns betydelse understryks allt tydligare av såväl svenska forskare som internationella nätverk. Forskningen visar att kommunerna bär det största ansvaret avseende det förebyggande arbetet. LÄS MER

  3. 33. Skolpersonals roll i arbetet mot våldsbejakande extremism : En kvalitativ studie om skolpersonals erfarenheter om våldsbejakande extremism i skolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Emily Engdahl; Emma Andersson; John Olsson; [2019]
    Nyckelord :Health; pedagogy; school; school democracy; school staff; violent extremism; Hälsa; pedagogik; skola; skoldemokrati; skolpersonal; våldsbejakande extremism;

    Sammanfattning : The violent extremism represents the greatest threat towards the society of today. The school does not have an explicit assignment in the crime prevention work against violent extremism. The school and education, are important factors in preventing children and young people from being involved in violent extremism. LÄS MER

  4. 34. Problemet bortom det uppenbara

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Lisen Ehlén; [2019]
    Nyckelord :våldsbejakande extremism; Carol Bacchi; WPR; policyanalys; problemrepresentation; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Although the history of violent extremism traces a long way back in time, it could be argued that it is an issue of greater importance in today’s society than it was a decade ago – at least in the Swedish context. In Sweden, violent extremism is used as a generic term, comprising three different extremist movements with different ideological motives. LÄS MER

  5. 35. Skolan, radikalisering och det preventiva arbetet : En systematisk litteraturstudie om hur skolan kan fungera som ett verktyg i arbetet mot radikalisering

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Sofia Svensson; Semi Benslimen Bergström; [2019]
    Nyckelord :Success factor; teacher; preventive work; preventive programs; radicalization; risk factor; school; counter extremism; violence-promoting extremism; Framgångsfaktorer; Lärare; Preventivt arbete; Preventiva program; Radikalisering; Riskfaktorer; Skola; Våldsbejakande extremism;

    Sammanfattning : Ideologisk motiverad våldsbejakande extremism är ett resultat av en radikaliseringsprocess. Detta är ett stort problem och skolan har ett ansvar att arbeta preventivt mot detta problem. LÄS MER