Sökning: "vad är LTG metoden"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden vad är LTG metoden.

  1. 1. Skrivlärande med hjälp av LTG metoden – En kvalitativ undersökning i två skolor

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Chawan Mustafa; Ivonne Haanpää; [2012]
    Nyckelord :Sociokulturell teori; fritidspedagog; lärare; elev;

    Sammanfattning : SammanfattningVi har valt att i denna uppsats rikta in oss på elevers skrivutveckling och har fått inspirationtill vår undersökning utifrån en specialiseringskurs om elevers läs- och skrivutveckling. Föratt få svar på de frågeställningar vi hade, besökte vi två skolor. LÄS MER

  2. 2. Lärare och läsinlärning i två skolmiljöer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Serkan Alas; Funda Yavuz; [2011]
    Nyckelord :Interaktion; kommunikation; lärares förhållnings- och arbetssätt; läsförståelse; läsinlärning; organisering av läsundervisining; proximal utvecklingszon; svenska som andra språk;

    Sammanfattning : Vår uppsats behandlar skolämnena svenska och svenska som andraspråk och olika lärares arbetssätt i två skilda skolmiljöer. Syftet med arbetet var att granska hur lärare arbetar med läsinlärning d.v.s. LÄS MER

  3. 3. Barns läs- och skrivinlärning : Vilka delar hjälper barnen att lära sig läsa och skriva

    M1-uppsats, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Elinor Stenquist; [2010]
    Nyckelord :Fonologisk medveten; Bokstavskännedom; Avkodning; Högläsning; LTG- metoden; Wittingmetoden; Bornholmsmodellen;

    Sammanfattning : Mitt syfte med denna uppsats är att ta reda på vad läs- och skrivinlärning innebär, både det som barn själva kan råda över och sådant som är yttre faktorer. Detta arbete bygger på studier inom litteratur, främst nyare forskning men vid studier av de olika metoderna har äldre böcker använts, då nyare inte fanns att få tag i. LÄS MER

  4. 4. Pedagogens arbete med läs- och skrivinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Carolina Eliasson; [2009]
    Nyckelord :Läs- och skrivinlärning; LTG- metoden; Analytisk metod; Syntetisk metod;

    Sammanfattning : Syftet med min uppsats var att ta reda på hur en pedagog kan arbeta med den inledande läs- och skrivinlärningen och hur eleverna upplevde läs- och skrivundervisningen. För att uppnå mitt syfte använde jag mig av två frågeställningar: •Hur arbetar pedagogen med läs- och skrivinlärning•Hur upplever eleverna arbetet med läs- och skrivinlärning? För att få svar på mina frågeställningar använde jag mig av tre forskningsmetoder: kvalitativ intervju, kvalitativ observation och kvantitativ enkätundersökning. LÄS MER

  5. 5. Läs- och skrivinlärning eller omvänt En jämförelse mellan Tragetonmetoden och mer etablerade metoder

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Lisette Fernström; Maria Heikenberg; [2009]
    Nyckelord :Läsinlärning; skrivinlärning; Trageton; analytisk ;

    Sammanfattning : SammanfattningEtt arbete om läs- och skrivinlärning vilket är ett betydelsefullt och centralt ämne i skolan. Som lärare skall godakunskaper inom svenskämnet besittas eftersom ämnet lägger grunden för det dagliga arbetet i skolan då deinvolveras i många olika ämnen i skolverksamheten. LÄS MER