Sökning: "vad är forskningsöversikt"
Visar resultat 26 - 30 av 129 uppsatser innehållade orden vad är forskningsöversikt.
26. Kognitivt tillgänglig undervisning i samhällskunskap : En forskningsöversikt med implikationer för inkluderande praktik i helklass
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktikSammanfattning : Denna forskningsöversikt syftade till att undersöka vad som kan utgöra kognitiva hinder i lärandeprocessen under samhällskunskapsundervisning, med målet att finna implikationer för undervisning och examinationsformer som kan nå och engagera fler elever. Arbetet utgick ifrån ett teoretiskt ramverk för universellt utformade lärandesituationer, för att bidra till proaktiv och preventiv planering utifrån elevers funktionsvariation. LÄS MER
27. Orsaker till matematikångest i lägre grundskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Enligt Skolverket (2019) ska matematikundervisning ge elever möjlighet till att utveckla kunskaper om ämnet och hur de kan använda sig av det i vardagen, samt bidra till elevernasintresse för matematik och tilltro till sinförmåga att använda matematik i olika sammanhang. Som lärarstudent upplevde jag att flera av de elever somjag kom i kontakt med under min praktik hade negativa känslor för ämnet matematik. LÄS MER
28. Självförmåga och matematikprestationer : En forskningsöversikt angående ett eventuellt samband mellan självförmåga och grundskoleelevers prestationer i matematik
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : För att ge elever chansen till största möjliga kunskapsutveckling behöver vi en ökad förståelse för vilka faktorer som kan påverka. Syftet med denna forskningsöversikt är därför att undersöka vad som kännetecknar forskningen om hur självförmågan påverkar grundskollärares matematikundervisning och elevernas prestationer i matematik. LÄS MER
29. Genomgångar i slöjdämnet
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Denna forskningsöversikt syftar till att ringa in vad forskningen säger angående lärares kommunikation till elever i slöjdämnet, och vad som förs fram som positivt för elevernas lärande. Fokus för studien är på den primära genomgången i början av en lektion eller ett nytt arbetsmoment. LÄS MER
30. Elevers uppfattning om laborationer i naturkunskapsundervisningen.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Laborationer är centrala i den naturvetenskapliga undervisningen, inte minst i naturkunskap i gymnasieskolan. Skolforskningsinstitutet betonar i en forskningsöversikt vikten av att lära sig utföra naturvetenskap. Det är dock oklart huruvida lärare och elever har samma uppfattning beträffande laborationens betydelse. LÄS MER