Sökning: "vad är forskningsöversikt"

Visar resultat 21 - 25 av 129 uppsatser innehållade orden vad är forskningsöversikt.

  1. 21. Vad ska vi med samhällskunskapen till? : En forskningsöversikt kring kopplingen mellan samhällskunskapens ämnesdidaktik och skolans medborgaruppdrag.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Tyra Strand; Frida Olsson; [2022]
    Nyckelord :Didaktik; ämnesdidaktik; samhällskunskap; skola; medborgarbildning; utbildning;

    Sammanfattning : I Sveriges grannland Norge diskuteras samhällskunskapens rätt till existens. I Sverige beskrivs samhällskunskapen som ett ämne i kris, dels på grund av bristande ämnesdidaktik, dels på grund av en avsaknad av syfte. LÄS MER

  2. 22. Vad kan påverka elevens uppfattning av samhällsrelaterade frågor? : En forskningsöversikt med inriktning mot samhällskunskapsämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Meliha Abdialieva; [2022]
    Nyckelord :samhällskunskapsämnet; läraren. elevers upplevelser; samhällsrelaterade frågor; styrdokument; digitala medier; socioekonomisk bakgrund;

    Sammanfattning : Abstract  Mitt syfte med arbetet är att redogöra för vilka bakomliggande faktorer som kan ha en påverkan på hur eleverna uppfattar samhällsrelaterade frågor i samhällskunskapsämnet. Avsikten med syftet är att det ska öka förståelsen av vilka bakomliggande faktorer kan påverka elevers uppfattningar, och uppmärksamma dessa för att elevernas mottagning av lärarens undervisning ska ske enligt kursplanen. LÄS MER

  3. 23. Läraren, den avgörande faktorn!

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och design

    Författare :Lovisa Åsén; [2022]
    Nyckelord :ledarskap; studiero; slöjd; slöjdlärare; förhållningssätt; lärarstil;

    Sammanfattning : Syftet med denna forskningsöversikt är att undersöka vad forskning säger är ett bra ledarskap för studiero och vad forskning säger om slöjdlärares arbetssätt och inställning till ämnet slöjd. Målet är att undersöka och föra en diskussion kring hur lärarnas olika förhållningsätt till eleverna och undervisningen påverkar elevernas lärande och sociala miljö i slöjden på olika sätt. LÄS MER

  4. 24. Bildläraren som "hjälpgumma" : En forskningsöversikt om lärande i ämnesintegrerad undervisning med bildämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Helena Rystad Ploska; Emma Järpell; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att se vilken funktion bildämnet fyller i ämnesöverskridande undervisning i grundskolan. Detta gör vi genom att granska tidigare forskning kring ämnesöverskridande undervisning kopplade till ämnet bild. LÄS MER

  5. 25. Vem talar mest? : En kvantitativ studie med genusinriktning på karaktärers talutrymme i skönlitteratur och film

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Zanna Bäckman; Oskar Lehrberg; [2021]
    Nyckelord :genus; normer; identitet; talutrymme; skönlitteratur; film; dialog;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur manliga och kvinnliga karaktärer framställs vad gäller fördelning av antal karaktärer, talutrymme och deltagande i dialoger. Dessutom sker en diskussion angående en eventuell medial påverkan på elevers talutrymme i klassrummet med utgångspunkt i studiens resultat och forskningsöversikt. LÄS MER