Sökning: "vad är mediekonglomerat"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden vad är mediekonglomerat.

  1. 1. De oberoende förlagens kamp mot giganterna : En kvalitativ intervjustudie om hur vertikal integration påverkar tolv oberoende förlagsexponering och konkurrensstrategier

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMK)

    Författare :Josephine Jubb; Elina Gleisner; [2021]
    Nyckelord :Vertical integration; Pierre Bourdieu s field theory; competition; media group; book market; audiobook applications.; Vertikal integration; Pierre Bourdieus fältteori; konkurrens; mediekoncern; bokmarknad; ljudboksappar.;

    Sammanfattning : Föreliggande studie undersöker hur tolv oberoende förlag upplever att det är att verka i enägarkoncentrerad bokbransch där de konkurrerar mot vertikalt integrerade mediekoncerner.Studiens fokus ligger på hur respondenterna upplever att den vertikala integrationen påverkarderas möjligheter till exponering på olika typer av plattformar, samt på hur detta formar deoberoende förlagens strategier för konkurrens. LÄS MER

  2. 2. Fast i filterbubblan? : En studie om användares medvetenhet kring Googles anpassade sökresultat

    Kandidat-uppsats, Institutionen för mediestudier

    Författare :Ida Johansson; Emilia Josefsson; [2013]
    Nyckelord :Google; personifiering; mediemedvetenhet; kommodifiering; kunskapsklyftor; mediekonglomerat; filterbubblan;

    Sammanfattning : I följande uppsats kommer följderna av Googles anpassning av sökresultaten efter användarnas förväntade intressen att undersökas. Syftet med uppsatsen är att undersöka ett urval Google-användares inställning och medvetenhet kring den personifiering som sker i samband med deras sökningar, och vad konsekvenserna blir av ett sådant tillvägagångssätt. LÄS MER

  3. 3. Något gammalt blir något nytt : En studie kring Aftonbladets och Expressens TV satsningar

    Kandidat-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskap

    Författare :Elin Nilsson; [2007]
    Nyckelord :medier; mediemarknad; mediekanaler; TV satsning; Aftonbladet TV7; TV4 SPORT-Expressen; konvergens; divergens; mediernas framtid; konkurrens; medierapportering; medieföretags varumärke; ny teknik;

    Sammanfattning : Mediernas marknader konvergerar och det finns alltfler medieformer att ta del av samma innehåll på, så utbudet på mediemarknaden förändras. Konkurrensen hårdnar, vilket leder till att medieföretag och deras ägande mediekonglomerat går samman, samt sprider sig horisontellt på flera arenor. LÄS MER