Sökning: "mediemarknad"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet mediemarknad.
1. Asylsökande mördare eller misstänkt gärningsperson? : En jämförande innehållsanalys av hur Expressen och den alternativa nyhetssajten Samhällsnytt rapporterar om brott
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/JournalistikSammanfattning : Den alternativa nyhetssajten Samhällsnytt vidtar allt fler åtgärder för att uppfattas som en seriös aktör på en mediemarknad i förändring. Den medielogik som grundas i det journalistiska idealet byts på många ställen ut mot kvällstidningarnas klassiska strävan efter klick och sålda lösnummer. LÄS MER
2. En uppsats som skiljer sig : en kvalitativ innehållsanalys av kvällstidningarnas rapportering om svenska kändisars skilsmässor
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/JournalistikSammanfattning : Snabbhet och attraktionsvärde är två faktorer som värderas högt i nyhetsurvalet på dagens konkurrerande mediemarknad. Vad tidningsredaktionerna väljer för innehåll och hur detta porträtteras är därför intressant att studera. De senaste åren har flera svenska kända pars skilsmässor uppmärksammats i kvällspressen. LÄS MER
3. I evinnerlig förändring En explorativ studie av svenska magasins webbsatsningar
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : In this study we have done an explorative study of the Swedish magazine industry. In light of recent years staggering development of technology and new devices we found it imperative to examine how the editorial environment has changed. The purpose was to study how editors approach the web as an editorial platform. LÄS MER
4. Journalist eller kommunikatör? : En kvantitativ kartläggning av Södertörns högskolas journaliststudenters etablering på mediemarknaden
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaperSammanfattning : Detta är en kandidatuppsats med syftet att kartlägga journaliststudenters etablering på arbetsmarknaden, med fokus på hur många som väljer att arbeta med andra kommunikationsyrken (yrken som exempelvis PR-konsult, informatör, pressekreterare och marknadsförare) två respektive fem år efter sina studier. På grund av den förändrade mediemarknaden söker sig många journalister till andra typer av tjänster där de har möjlighet att utöva sina kunskaper inom kommunikation. LÄS MER
5. Upphovsrätten i en digital Youtube-värld Teknik förändrar mer än politik, mest förändrar människan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : För många av dagens mediekonsumenter är det lika självklart att ta del av rörliga bilder på en datorskärm, med möjlighet till interaktivitet, som att göra det med hjälp av TV-apparaten. Konvergensen mellan Internet, mobilen och televisionen blir allt tydligare. LÄS MER