Sökning: "Användartest"

Visar resultat 1 - 5 av 214 uppsatser innehållade ordet Användartest.

  1. 1. Samskapande med AI i webbdesign : Utforskande av sätt att implementera människa-AI samarbete i en designprocess

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för ekonomi och it

    Författare :Hampus Jaanson; Markus Harrvik; [2023]
    Nyckelord :AI; co-design; design thinking; Human-centered design; web design; AI; design thinking; medskapande design; människocentrerad design; webbdesign;

    Sammanfattning : De senaste årens utveckling av generativ AI har fått mycket uppmärksamhet i etablerade medier och generellt i samhället, vilket bland annat har handlat om bildgenereringsverktyg. Något som det saknas tidigare forskning kring är hur text-tillbild AI kan användas inom webbdesign. LÄS MER

  2. 2. Text- kontra blockbaserad introduktion till programmering

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Joakim Persson; Edvin Nilsson Sommermark; [2023]
    Nyckelord :programming; text-based programming; block-based programming; beginners programming; domain specific language; digital programming; visual programming; programmering; textbaserad programmering; blockbaserad programmering; programmering nybörjare; domänspecifikt språk; digital lekplats; visuell programmering;

    Sammanfattning : Blockbaserade utvecklingsmiljöer blir allt vanligare för att lära ut grunderna i programmering. Metoden har visat sig ha flera fördelar jämfört med textbaserad programmering, som historiskt sett varit den ledande metoden för undervisning. LÄS MER

  3. 3. Lokala plattformar i en global värld : En kvalitativ studie om upplevd trovärdighet på delningsplattformar

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Leo Årebrand Lindkvist; Gabriel Miiro; [2023]
    Nyckelord :Lokala plattformar; delningsplattformar; kvalitativ studie; upplevd trovärdighet; UX; UI; användarupplevelse; gränssnitt; digital medieproduktion; think-aloud; användartest; användarintervju;

    Sammanfattning : Through digital sharing platforms users can rent, exchange, rideshare and sell items without having to go to a physical marketplace. Although these sharing platforms have global reach, they don’t provide services in smaller cities, towns, and villages. LÄS MER

  4. 4. Establishing a Digital Framework for EdTech Learning for Primary Schools in the Rural Parts of the Guanajuato Region, Mexico : A Minor Field Study Based on Interaction Design Principles

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Katie Haidar; Sara Hailu; Samantha Johansson; [2023]
    Nyckelord :Minor Field Study; MFS; Interaction Design; Design Principles; Digital Education; Education Technology; EdTech; User Tests; Gamification; Mexico; Rural Primary Schools;

    Sammanfattning : This investigation is carried out with the desire to create a framework for digital learning tools in the region of Guanajuato, Mexico aimed towards primary schools in rural parts of the area. The framework is meant to be an aid in the implementation of technological equipments, especially tablets, and shed light on the most important aspects to take into consideration when designing and creating applications for those. LÄS MER

  5. 5. Designing a VR user experience test regarding the Vergence-Accommodation Conflict : An investigation surrounding the relations to Depth Perception

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola

    Författare :Emil Estemyr; Alexander Ekhagen; [2023]
    Nyckelord :Virtual Reality; Vergence-Accommodation Conflict; Depth Cues; User test; Zone of Comfort; Virtuell verklighet; Vergence-Accommodation Conflict; Ledtrådar för djup Depth Cues ; Användartester; Zone of Comfort;

    Sammanfattning : This bachelor project investigates how to design a virtual reality (VR) user experience test to analyze the effect that the vergence-accommodation conflict (VAC) has on a users ability to judge focus. Furthermore, we want to investigate how the amount of depth cues can affect a user's perception of this conflict in VR. LÄS MER