Sökning: "vad är tolkningsram i studie"

Visar resultat 6 - 10 av 19 uppsatser innehållade orden vad är tolkningsram i studie.

  1. 6. Stödsamtal: Skolkuratorers hantverk : En kvalitativ studie om stödsamtal och dess utformning

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Socialt arbete

    Författare :Madeleine Karlsson; Elina Olsen Huokko; [2019]
    Nyckelord :Counselling; school counselor; counselling design; Stödsamtal; skolkurator; samtalsutformning;

    Sammanfattning : Studier visar att stödsamtalet kan ses som otydligt och tycks sakna en bestämd utformning. Syftet med denna studie var därför att undersöka vad stödsamtal innebär för skolkuratorer som arbetar på högstadium samt hur de tillämpar stödsamtal i praktiken. Studiens insamlade data baseras på kvalitativa intervjuer med sex skolkuratorer. LÄS MER

  2. 7. Mobbning av elever med funktionsnedsättning – en litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Filip Lindmark; Rebecca Schiöld; [2018]
    Nyckelord :Mobbning; kränkande behandling; diskriminering; funktionsnedsättning och;

    Sammanfattning : Mobbning är ett problem som vi dagligen möter i dagens skola och som många barn oavsett funktionsnedsättning eller inte utsätts för. Denna studie grundar sig på en systematisk litteraturstudie som förankrar sig i Peer Reviewed artiklar som inriktar sig på mobbningsaspekten hos funktionsnedsatta elever. LÄS MER

  3. 8. Delaktighet och skydd - Två (o)förenliga världar? : En kvalitativ studie om barns möjlighet till delaktighet och skydd i tingsrättsdomar där det förekommit uppgifter om våld

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Centrum för socialt arbete - CESAR

    Författare :Niklas Lodén; Felicia Vikström; [2018]
    Nyckelord :familjerätt; barn; delaktighet; våld;

    Sammanfattning : Vid en bedömning av barnets bästa ska domstolen enligt föräldrabalkens 6 kap. 2a§ särskilt fästa avseende vid tre aspekter: barnet har rätt till en god och nära kontakt med båda föräldrar, barnet har rätt till skydd och hänsyn ska tas till barnets egen vilja. LÄS MER

  4. 9. Läroboken – en tillgång för paradigmskifte? : En kvalitativ diskursanalys av läroböcker i idrott & hälsa

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Jonas Lessner; Tomas Karlsson; [2017]
    Nyckelord :idrottsundervisning; läroboksanalys; läromedelsanalys; diskursanalys; idrott och hälsaundervisning; ämnesdiskurser;

    Sammanfattning : Sammanfattning Forskning visar att frågor kring vad, hur och vilken kunskap som ska läras ut i ämnet idrott och hälsa framstår som otydligt i praktiken. Diskurser som tidigare identifierats i ämnets praktik är inte alltid kompatibla med kunskapsuppdraget. LÄS MER

  5. 10. Kontaktperson - en insats för vem? : En kvalitativ studie om bedömningskriterier i kontaktpersonsutredningar

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Ida Zetterberg; Sigrún Nilsson; [2017]
    Nyckelord :kontaktperson; socialtjänsten; bedömningskriterier;

    Sammanfattning : Kontaktperson är den vanligaste barnavårdsinsatsen som Sveriges socialtjänster förmedlar tillbarn och unga. Trots detta finns det tämligen begränsad forskning kring hur insatsenmotiveras och vad den konkret skall fylla för syfte. Insatsen kontaktperson regleras i 3 kap. 6b § första stycket Socialtjänstlagen (2001:453) (SoL). LÄS MER