Sökning: "vad skolan ger och inte ger"

Visar resultat 1 - 5 av 581 uppsatser innehållade orden vad skolan ger och inte ger.

  1. 1. Kooperativt lärande i matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Sara Daniary; Nilsson Elin; [2023]
    Nyckelord :de tidiga skolåren; grupparbete; kooperativt lärande; matematik;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att ta reda på vad kooperativt lärande är och hur det kan påverka eleverna i skolan i deras matematikinlärning. Matematik handlar inte bara om att hitta rätt svar utan även om att kunna argumentera och resonera kring sina tankar, idéer och strategier. LÄS MER

  2. 2. Improving Value Proposition by Structuring Product Information Flow

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Daniel Dahlström; Jacob Stark; [2023]
    Nyckelord :Value proposition; Business model innovation; Product information; Data structure; Management; Product lifecycle; Digitalization; Värdeerbjudande; Affärsmodellinnovation; Produktinformation; Datastruktur; Produktlivscykel; Digitalisering;

    Sammanfattning : This thesis investigates the impact management of product information has on the well-studied concepts of value propositions and business model innovation. Previously, it was not sufficiently documented how this type of information influences these concepts. LÄS MER

  3. 3. Designing for the Distracted : A User-Centered Approach to Explore and Act on the User Experiences of People with Short Attention Spans

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Matilda Rydén; [2023]
    Nyckelord :User-centered design; Attention span; User experience; Participatory design; Autobiographical design; Exploratory design; Workshops; Användarcentrerad design; Uppmärksamhetspann; Användarupplevelse; Deltagande design; Självbiografisk design; Utforskande design; Workshops;

    Sammanfattning : Short attention spans are a growing phenomenon, impacting users in their daily interactions with technology. While there have been studies in the field of HCI on how to design for directing or maximizing user attention, few have focused on users with short attention spans and their felt experiences. LÄS MER

  4. 4. Att öppna gränser :  ett hantverksutbyte genom kamratläran

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Sara Arasteh; [2023]
    Nyckelord :Kamratläran; semi-informella lärtillfällen; kollaboration; cirkulärt lärande;

    Sammanfattning : På Konstfack går många studenter som besitter olika kunskaper och erfarenheter inom olika hantverk, som kan bidra till möjliga kunskapsutbyten med andra, något som skulle kunna gynna både den egna skolgången och Konstfack som institution. Genom en etnografisk studie undersöker jag hur semi-informella lärtillfällen i form av workshops kan skapa kunskap och samarbetsrelationer mellan studenterna och institutionerna på Konstfack. LÄS MER

  5. 5. Upprepade mönster i matematikböcker : En läromedelsanalys av matematikböcker för år 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Selma Pettersson; [2023]
    Nyckelord :Early algebra; algebraic thinking; mathematics schoolbooks; repeating pattern; Tidig algebra; algebraiskt tänkande; matematikböcker; upprepade mönster;

    Sammanfattning : Efterfrågan på matematiskt kunnande ökar i samhället. Algebraiskt kunnande gynnar lärandet inom andra delar av matematiken. Algebra innebär att upptäcka matematiska strukturer och kunna generalisera dessa. Mönsterundervisning ses som en säker väg till algebra. LÄS MER