Sökning: "varför läsa skönlitteratur i gymnasiet"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden varför läsa skönlitteratur i gymnasiet.

  1. 1. Känslor i litteratur : Känslotolkning inom läsförståelse och litteraturanalys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Villiam Forsberg; [2024]
    Nyckelord :Bedömning; Känslor; Litteratur; Nikolajeva; Svenska 3;

    Sammanfattning : Den här undersökningen fokuserar på känslotolkning inom läsförståelse på gymnasiet. Arbetet utgår från en bedömningsmodell som Maria Nikolajeva presenterar i sin bok Reading For Learning (2014), som ämnar rangordna läsförståelse utifrån känslotolkning. LÄS MER

  2. 2. Varför läsa skönlitteratur i skolan? : En undersökning om elevers och lärares tankar och attityder

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Svenska språket och genusvetenskap

    Författare :Linda Kohlin; [2019]
    Nyckelord :Litteratur; skönlitteratur; litteraturhistoria; litterära epoker; litteraturvetenskap;

    Sammanfattning : Detta examensarbete är en undersökning av hur elevers och lärares attityder påverkar utformningen och undervisningen i momentet litteraturhistoria i gymnasiet men också elevernas generella inställning till litteratur, samt vilka hjälpmedel som finns och kan användas för att motivera och stimulera dem. Undersökningens metoder är en enkät till elever samt intervjuer med fyra gymnasielärare. LÄS MER

  3. 3. Varför klassiskt? : En studie om skönlitteratur på gymnasiet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Katarina Strömgren; [2016]
    Nyckelord :Litteraturdidaktik; kanon; svenska; intervju; bricolage;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka gymnasielärares didaktiska resonemang om att använda klassisk skönlitteratur i undervisningen. Det är till företrädelsevis de didaktiska frågorna varför, vad och hur som undersöks. LÄS MER

  4. 4. Västerländsk kanon i litteraturundervisning : En kvalitativ undersökning på gymnasiet

    Kandidat-uppsats, Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Mirela Karagic; Adela Mimic; [2012]
    Nyckelord :Western canon; fiction; debate about canon; Swedish education; Västerländsk kanon; skönlitteratur; kanondebatt; svenskundervisning;

    Sammanfattning : Huruvida det ska finnas en västerländsk kanon i skolan eller ej är ett omdiskuterat ämne. Från att ha varit en självklarhet i svenskundervisning och sedd som någonting berikande har den kommit att bli uppfattad som elitisk och uteslutande i vissa hänseenden. LÄS MER

  5. 5. Skönlitteratur som källa till kunskap : En studie av varför skönlitterära texter används i gymnasiets svenskundervisning och hur lärare där ser på sin kompetens gällande användning av skönlitteratur i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för humaniora

    Författare :Katarina Persson; [2007]
    Nyckelord :kunskapskälla; lärarutbildningen; skönlitteratur; styrdokument;

    Sammanfattning : Att skönlitteratur är en viktig del av människors liv och utveckling, det tycks det råda stor enighet om, även om åsikterna kan gå isär gällande vilken typ av litterära verk som bör läsas. Men, vad är det då, mer exatkt, som vi förväntas lära oss genom att läsa skönlitteratur? Syftet med föreliggande examensarbete är dels att studera varför skönlitteratur skall ingå i svenskundervisningen på gymnasiet, dels att undersöka hur verksamma lärare upplever sin egen kompetens rörande användning av skönlitterära verk i undervisningen. LÄS MER