Sökning: "verbalt samspel"

Visar resultat 6 - 10 av 77 uppsatser innehållade orden verbalt samspel.

  1. 6. Att förstå och bli förstådd : En litteraturstudie om hur sjuksköterskan kan främja kommunikationen med patienter som drabbats av afasi efter stroke

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Emilia Engström; Malou Forsberg; [2022]
    Nyckelord :stroke; afasi; kommunikation; sjuksköterska;

    Sammanfattning : Introduktion/bakgrund: Personer som drabbas av afasi efter stroke upplever individuella svårigheter. Symtom på afasi delas in i fyra områden utifrån funktionsnedsättning: verbalt uttryck, hörsel, läsförståelse och skrift. LÄS MER

  2. 7. Den kommunikativa miljöns betydelse för språkutvecklingen : En studie ur ett förskollärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sandra Radovanovic; [2022]
    Nyckelord :Kommunikativ miljö; språkutveckling; tecken som stöd TAKK ; förskola;

    Sammanfattning : Syfte med studien är att undersöka hur den kommunikativa miljön inom den pedagogiska verksamheten bidrar till barnens språkutveckling. Den metod som används i studien är både kvantitativ och kvalitativ. En enkät sändes ut till tre förskolor för att besvara den kvantitativa undersökningen. LÄS MER

  3. 8. "För det är deras språk...lekspråk" : En studie om förskollärares uppfattningar om estetiska lärprocesser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Tove Björgvik; [2022]
    Nyckelord :Design for learning; aesthetical processes in learning; pre-school; Design för lärande; estetiska lärprocesser; förskola;

    Sammanfattning : Syfte med studien är att få kunskap om vad estetiska lärprocesser bidrar till i förskolan. Metoden i studien antar en kvalitativ ansats i vilken förskollärare från fyra olika förskolor bidrar med sina uppfattningar i digitalt genomförda personliga intervjuer. Resultatet har analyserats utifrån teorin Design för lärande. LÄS MER

  4. 9. “Kommunikation är allt som görs i vardagen” : En studie om förskollärares erfarenheter av kommunikation på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Alexandra Larsson; Josefine Törnvi; [2021]
    Nyckelord :kommunikation; relation; samspel;

    Sammanfattning : Abstrakt Kommunikation kan ske på olika sätt med stöd av exempelvis kroppsspråk, mimik och verbalt tal. Ett perspektiv som vi har uppmärksammat är att kommunikationsredskap enbart användes vid specifika situationer. LÄS MER

  5. 10. Barns icke-verbala kommunikation i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter av arbete med barn i förskolan som inte har ett verbalt språk

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Linda Benazic; Shumaila Kiran; [2021]
    Nyckelord :Förskollärare; Kommunikation; lek; lärande; lärmiljö; samspel; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares erfarenheter av att arbeta med barn i förskolan som inte har ett verbalt språk. Våra forskningsfrågor är: Hur arbetar förskollärarna med barn som inte har ett verbalt språk i förskolan, hur organiserar förskollärarna den språkliga lärmiljön för att främja dessa barns språkutveckling och vilka erfarenheter har förskollärarna när det gäller betydelsen av barnens samspel med andra för deras språkutveckling. LÄS MER