Sökning: "verbalt samspel"

Visar resultat 11 - 15 av 77 uppsatser innehållade orden verbalt samspel.

  1. 11. Pedagogers perspektiv på tecken som alternativ och kompletterande kommunikation : en kvalitativ studie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Therese Nilsson; Annica Sjölin; [2021]
    Nyckelord :kommunikation; tecken som alternativ och kompletterande kommunikation; takk; språk och kommunikation; mediering; multimodalitet; redskap och verktyg ;

    Sammanfattning : Inledning Denna studie handlar om användandet av tecken som alternativ och kompletterande kommunikation (TAKK) kopplat till kommunikation. I förskolans verksamhet finns det barn med olika behov när det kommer till att kommunicera. LÄS MER

  2. 12. Barnmorskan som klok väktare av den första stunden – en kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats,

    Författare :Rakel Sahlberg; [2020-01-30]
    Nyckelord :barnmorska; väktare; den första stunden; dynamik; relation;

    Sammanfattning : Bakgrund: Det första mötet mellan barn och mamma skapar den första och viktigaste relationen i barnets liv. Det finns idag begränsad forskning på barnmorskors upplevelser av den första stunden efter förlossningen. LÄS MER

  3. 13. Kommunikativt samspel icke-verbalt och verbalt med robotprogrammering som verktyg och metod i grundsärskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Marietth Karlsson; Inger Kronberg Karlsson; [2020-01-16]
    Nyckelord :Fallstudie; grundsärskola; språksvårigheter; icke-verbalt; verbalt; kommunikativt samspel; digitalisering; robotprogrammering; motivation; intresse;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie var att undersöka hur det icke-verbala och verbala kommunikativa samspelet såg ut för elever i grundsärskolan vid robotprogrammering. Studien har som utgångspunkt följande forskningsfrågor: • Hur ser den icke-verbala kommunikationen ut mellan elever vid robotprogrammering? • Hur ser den verbala kommunikationen ut mellan elever vid robotprogrammering? Teori: De perspektiv som studiens teoridel tar upp är de specialpedagogiska perspektiven kategoriskt- och relationellt perspektiv. LÄS MER

  4. 14. Att skapa förutsättningar för delaktighet i grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Anna Cullfors; Susanna Kylander; [2020]
    Nyckelord :student participation; student influence; special needs teacher; socio-cultural perspective; intellectual disability; special education; elevdelaktighet; elevinflytande; speciallärare; sociokulturellt perspektiv; intellektuell funktionsnedsättning; specialpedagogik;

    Sammanfattning : The purpose of the study was to investigate the special teacher's work with participation in compulsoryspecial schools for children with intellectual disability. The study also highlighted how the special needs teacher ensures that the student feels involved. LÄS MER

  5. 15. Språkpraktiker konstruerade av barn i förskolan : en kvalitativ observationsstudie om barns deltagandemönster under den fria leken i utomhusmiljön

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sandra Denby; Hanna Lindström; [2020]
    Nyckelord :Språkpraktiker; deltagandemönster; samspel; fri lek; utomhusmiljö; förskola; sociokulturellt perspektiv; videoobservation; interaktionsanalys;

    Sammanfattning : Problematiken som ligger till grund för den här studien är behovet av att synliggöra de äldre barnens språkpraktiker och deltagandemönster i den fria leken i utomhusmiljön. Detta då tidigare forskning bland annat fokuserat på de yngre barnen samt att många studier utförts i inomhusmiljön. LÄS MER