Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. To what extent can explicit morphology instruction promote vocabulary development for older adolescent or adult learners of English as a foreign language?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Camilla Parment; Thore Hägglund; [2023]
    Nyckelord :English as a foreign language; explicit teaching; higher education; morphological awareness; morphology; upper secondary education; vocabulary development;

    Sammanfattning : Vocabulary development is important when it comes to learning a language, but it is also a challenging task. The Swedish syllabus focuses on implicit knowledge, and explicit teaching has been shown to have a positive impact on learners’ implicit knowledge. LÄS MER

  2. 2. Skriftlig produktion hos vuxna inlärare på avancerade språkfärdighetsnivåer : En CAF-undersökning om språkutveckling av svenska som andraspråk i akademiskt sammanhang

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :CRISTINA ZAVALA MIRANDA; [2023]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; andraspråksinlärning; grammatisk kompetens; skriftlig performans; CAF-värde; språkutveckling;

    Sammanfattning : Forskning inom andraspråksinlärning har visat att inlärares grammatiska kompetens kan beskrivas utifrån CAF, ett ramverk som innefattar tre dimensioner av performans: komplexitet (eng. complexity), korrekthet (eng. accuracy) och flyt (eng. fluency). LÄS MER

  3. 3. Komplexitetsdrag i andraspråkstexter : En korpusbaserad undersökning av syntaktisk komplexitet i andraspråksinlärares skriftliga svenska

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för svenska och flerspråkighet

    Författare :Johan Liljegren; [2023]
    Nyckelord :syntaktisk komplexitet; andraspråksinlärning; bedömning av språkfärdighet; inlärarkorpus; SweLL;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks syntaktiska drag som på olika sätt bidrar till komplexitet i texter skrivna av vuxna inlärare av svenska som andraspråk. Dessa drag benämns som komplexitetsdrag och inkluderar nominala bisatser, adverbiella bisatser, relativa bisatser, adjektivattribut, prepositionsattribut och infinitivattribut. LÄS MER

  4. 4. Ord i läromedel och ordförråd hos vuxna andraspråksinlärare

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Maria Waern; [2022-05-04]
    Nyckelord :ordförråd; läromedel; svenska som andraspråk; vuxenutbildning;

    Sammanfattning : I denna uppsats har ord i läromedel och ordförråd hos elever i svenska som andraspråk på den grundläggande vuxenutbildningen studerats med empirisk skriftspråksforskning som metod. I ett första led har två läromedel Språket – grunden till din framtid (Tartar & Olsbeck 2019) och Nå målen 1 och 2 (Harstad 2019) bearbetats i ett konkordansprogram. LÄS MER

  5. 5. Utveckling av bestämdhet : En studie i hur elever på grundläggande vuxenutbildningen behärskar bestämdhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :John-Rune Lindström; [2022]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; bestämdhet; species; form; bestämd form; obestämd form; betydelse; indefinit; definit; dubbel bestämdhet;

    Sammanfattning : Den här studiens syfte var att undersöka hur vuxna inlärare på grundvux-nivå tillägnarsig bestämdhet utifrån frågeställningen till vilken grad de behärskarbestämdhetsmorfemen. Data samlades in genom att 20 deltagare fick återberätta en kortanimerad film. LÄS MER