Sökning: "bedömning av språkfärdighet"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden bedömning av språkfärdighet.

  1. 1. Komplexitetsdrag i andraspråkstexter : En korpusbaserad undersökning av syntaktisk komplexitet i andraspråksinlärares skriftliga svenska

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för svenska och flerspråkighet

    Författare :Johan Liljegren; [2023]
    Nyckelord :syntaktisk komplexitet; andraspråksinlärning; bedömning av språkfärdighet; inlärarkorpus; SweLL;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks syntaktiska drag som på olika sätt bidrar till komplexitet i texter skrivna av vuxna inlärare av svenska som andraspråk. Dessa drag benämns som komplexitetsdrag och inkluderar nominala bisatser, adverbiella bisatser, relativa bisatser, adjektivattribut, prepositionsattribut och infinitivattribut. LÄS MER

  2. 2. Bedömning av korrekthet och komplexitet i ett muntligt språkfärdighetstest

    Master-uppsats, Lunds universitet/Masterprogram: Språk och språkvetenskap

    Författare :Anders Agebjörn; [2015]
    Nyckelord :språkfärdighet; komplexitet; korrekthet; processbarhetsteorin; språktestning; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : In this thesis, I investigate the relation between assessed speaking proficiency and measured complexity and accuracy in twenty test-takers’ performance in the oral part of the Swedish certificate test Swedex B2. Accuracy and complexity have been measured in seven different ways; both global and local measures from the CAF (Complexity–Accuracy–Fluency) triad have been used. LÄS MER

  3. 3. Lärarens tydliggörande av kunskapskrav i grundskolan : Att tydliggöra kunskapskraven för spanska som främmande språk. En analys utifrån den formativa bedömningens perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Margarita Moreno; [2014]
    Nyckelord :Learning--Evaluation; second language acquisition; Spanish language; compulsory school; course plan; knowledge requirements; formative assessment; assessment for learning; Inlärning – utvärdering; andraspråksinlärning; spanska språket; grundskolan; kursplaner; kunskapskraven; formativ bedömning; bedömning för lärande;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att beskriva en lärares tillvägagångssätt för att tydliggöra kunskapskraven i Lgr 11 som är relaterade till skriftlig språkfärdighet i spanska, samt att ta reda på elevernas uppfattningar om detta tillvägagångssätt. I den här studien används uttrycket att tydliggöra i en bred mening, vari ingår både lärarens verbalisering av kunskapskraven och alla aktiviteter som läraren sätter igång och som ska hjälpa eleverna att utveckla en förståelse för dessa. LÄS MER

  4. 4. Vikten av att tala för sig : Om muntlig språkfärdighet i skolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Veronika Daun; Helén Palm; [2010]
    Nyckelord :tala; samtala; muntlig språkfärdighet; kommunikation;

    Sammanfattning : BAKGRUND:I bakgrunden beskrivs muntlig språkfärdighet, läsaren får en bild av styrdokumenten samt kursplanen i svenska vad gäller den muntliga språkfärdigheten. I dagens samhälle ställs det högre krav på att kommunicera, därför belyser vi vikten av att kunna tala för sig. LÄS MER

  5. 5. Bedömning av muntlig språkfärdighet i en skola för alla

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Mia Johansson; [2009]
    Nyckelord :en skola för alla; bedömning; betyg; muntlig språkfärdighet; franska; likvärdig; modersmål;

    Sammanfattning : Denna uppsats har som syfte att skapa en diskussion kring bedömning av den muntliga språkfärdigheten i en skola för alla. Den övergripande frågan som här söks svar på är på vilket/vilka sätt elevers muntliga prestationer kan bedömas likvärdigt i franskundervisningen. LÄS MER