Sökning: "yrkeslärare kunskap"

Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser innehållade orden yrkeslärare kunskap.

  1. 1. Yrkeslärares erfarenheter av arbetsmiljöundervisning på vård- och omsorgsgymnasium : En kvalitativ intervjustudie

    Master-uppsats, Högskolan i Gävle/Arbetshälsovetenskap

    Författare :Josefine Rova; [2022]
    Nyckelord :Occupational health science; work environment education; care and nursing high school; vocational teacher; vocational education; Arbetshälsovetenskap; arbetsmiljöundervisning; vård- och omsorgsgymnasium; yrkeslärare; yrkesutbildning;

    Sammanfattning : Studier visar att elever på yrkesutbildningar för vård- och omsorgsyrken riskerar att drabbas av arbetsskador som exempelvis belastningsbesvär vid sin yrkesdebut. Vård- och omsorgsgymnasiets läroplan har mål som innefattar arbetsmiljökunskap. Det saknas idag studier på området arbetsmiljöundervisning på vård- och omsorgsgymnasium. LÄS MER

  2. 2. ATT STYRA APL I RÄTT RIKTNING

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Anna Nilsson; [2021-06-21]
    Nyckelord :APL; yrkesidentitet; yrkesgemenskap; yrkeslärare;

    Sammanfattning : Att styra arbetsplatsförlagt lärande (APL) i rätt riktning är en uppgift som kräver förkunskap om vad som är rätt riktning, men kräver också yrkeskunskap om vilka förmågor och teoretiska kunskaper eleven behöver ha för att kunna bemöta arbetsmarknadens förväntningar. Studiens yttersta syfte är att genom en tydligare kopp ling mellan skolförlagd utbildning och APL minska avbrotten på barn- och fritidsprogrammet. LÄS MER

  3. 3. Arbetsplatsförlagt lärande för frisörelever med diagnosen autism eller adhd i behov av anpassningar och stödinsatser

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Annika Karlsson; [2021]
    Nyckelord :Adhd; Arbetsplatsförlagt lärande; Autism; Samverkan; Stödinsatser.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur en tillgänglig lärmiljö för frisörelever på nationellt hantverksprogram med diagnoserna autism och adhd skapas på arbetsplatsförlagt lärande (APL) med fokus på anpassningar, stödinsatser, ansvarsfördelning och samverkan. Kvalitativ metod användes i form av semistrukturerade intervjuer med yrkeslärare från yrkesprogram med inriktning frisör och handledare på frisörsalonger. LÄS MER

  4. 4. Elevstöd i samband med APL

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :My Olofsson; Sara Hysing; [2020]
    Nyckelord :Arbetsplatsförlagt lärande; extra anpassningar; särskilt stöd; specialpedagogik.;

    Sammanfattning : Trots att alla gymnasieelever i har rätt till samma stöd under arbetsplatsförlagt lärande (APL) som de har i skolan finns det i praktiken svårigheter att utforma ett fungerande stöd. Under APL är yrkesläraren den som vanligtvis fungerar som en länk mellan skolan och arbetsplatsen medan handledaren är den som, tillsammans med skolan, ska stötta eleven på arbetsplatsen. LÄS MER

  5. 5. Att utveckla ett yrkesspråk : En kvalitativ studie på en gymnasieskolas byggprogram

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Julia Dahlqvist; [2019]
    Nyckelord :Tyst kunskap; Yrkesspråk; Ämnesövergripande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka och analysera vilka strategier yrkeslärare använder i undervisningen för att eleverna ska utveckla ett yrkesspråk på gymnasieskolans byggprogram för att få förståelse om hur elevernas yrkesspråk utvecklas i undervisningen. Med utgångspunkt i studiens syfte formulerades två frågeställningar: Vilken betydelse tillskriver yrkeslärare på byggprogrammet att eleverna utvecklar ett yrkesspråk? Vilka metoder eller tillvägagångssätt anser yrkeslärarna på byggprogrammet är värdefulla att använda sig av för att eleverna ska utveckla ett yrkesspråk? Utifrån syfte och frågeställningar genomfördes tre kvalitativa intervjuer och observationer. LÄS MER