Vadå arbetsmotivation? Jag ska festa! Om att leda och motivera säsongsanställda

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: Problematik: Många företag i turismbranschen är säsongsbetonade och till stor del beroende av säsongsanställd personal. Den säsongsanställda personalen är oftast de som har direkt kontakt med kunden och därmed bestämmer tjänstens kvalitet, varför det blir kritiskt att framgångsrikt lyckas motivera dem. Att leda denna grupp av anställda skiljer sig på många punkter från att leda fast anställd personal. För att lyckas leda dessa anställda bör man som chef vara medveten om vilka faktorer som är viktiga för dem och vad som motiverar dem till skillnad från fast anställda. Syfte: Syftet med vår uppsats är att klargöra vilka faktorer som motiverar säsongsanställda inom turismbranschen till att prestera sitt yttersta för företagets vinning. Vi ämnar även undersöka vilken typ av ledarskap som är mest lämpat för ledning av säsongsanställda. Uppsatsen ska mynna ut i ett antal råd för hur man som chef på bästa sätt ska kunna leda och arbeta med motivation av säsongsanställda. Metod: Uppsatsen grundas främst på teorier som behandlar ämnena motivation (framförallt Herzberg´s tvåfaktorsteori) och ledarskap. Vi har valt att utgå från en kvalitativ metod för att få en djupare insikt och ökad förståelse för vår valda problemställning. Primärdata har samlats in genom gruppintervjuer, djupintervjuer samt en mindre enkätundersökning. Resultat: Vi har funnit att Herzberg’s tvåfaktorsteori är begränsat tillämpbar på säsongsanställda inom turismbranschen. Dessa motiveras snarare av icke arbetsrelaterade faktorer, de som Herzberg menar inte kan skapa motivation. I synnerhet interpersonella relationer är en stark motivationsfaktor. Vi har utifrån vår empiriska undersökning även funnit att omgivning, fritid och personlig utveckling, är faktorer som starkt motiverar säsongsanställda. Detta är faktorer som endast i begränsad utsträckning kan påverkas av arbetsgivaren. Det ledarskap som lämpar sig bäst vid ledning av säsongsanställda är ett relationsorienterat ledarskap där synlighet är av stor vikt. Vi har även funnit att mellanchefen har en nyckelroll för de säsongsanställda, en balansgång mellan kompisskap och chefskap är centralt. Vikt bör även läggas vid erkännande och feedback.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)