Respekt, trygghet och gemenskap – en intervjustudie om socialt och emotionellt lärande i ett musikprojekt för unga tjejer

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

Sammanfattning: Studiens syfte är att ge en bild av hur ett antal deltagare i ett musikprojekt för unga tonåringar har upplevt att de påverkats avseende socialt och emotionellt lärande i och med sin medverkan i projektet. I studien utforskas även vilka faktorer som enligt de medverkande har bidragit till den utveckling de upplevt. Studien består av kvalitativa intervjuer med tre unga deltagare, två numera vuxna före detta deltagare samt en ledare för projektet Popkollos sommarkollo. Studien visar att deltagarna upplevt ett stort socialt och emotionellt lärande under projektets gång, som på många sätt skiljt sig från det de upplevt i annan musikundervisning. Ett normkritiskt arbetssätt, en trygg, könsseparatistisk miljö samt ett konsekvent arbete med kamratåterkoppling och självutvärdering nämns som utmärkande faktorer som under projektets gång upplevs ha ökat bland annat deltagarnas självinsikt och sociala medvetenhet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)