Betygsutveckling i Dansteknik : en kvantitativ studie om gymnasieelevers betygsfördelning och betygsutveckling i ämnet Dansteknik

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för danspedagogik

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att bidra med ny kunskap om svenska gymnasieelevers betygsfördelning och betygsutveckling i ämnet Dansteknik. Studien omfattar en totalundersökning av avgångsbetygen för de 414 gymnasieelever som avslutat sina studier vid det estetiska programmets dansinriktning i Stockholms stad under åren 2014 - 2018. Elevernas betygsfördelningar i olika kurser i ämnet Dansteknik samt deras betygsutveckling över kurserna har analyserats statistiskt. Studien visar att eleverna har höga betyg i ämnet Dansteknik, dels i relation till elevernas betyg i övriga ämnen men även i relation till riksnivåerna för andra ämnen, kurser och elevers avgångsbetyg generellt. Studien visar också att elever i hög grad behåller en liknande betygsnivå i Dansteknik under hela utbildningen samt att elevers och gymnasieskolors val av kurser i ämnet Dansteknik påverkar elevernas betygsutveckling och med stor sannolikhet även deras kunskapsutveckling i ämnet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)