Förståelsen mellan pixlarna : En studie om sinnesstämningar i visualiseringar

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

Sammanfattning: Den här studien undersöker hur olika element i visualiseringsbilder kan justeras för att bättre vägleda kunden vid köp av nyproducerade lägenheter. I dagsläget finns bristande förståelse för hur sinnesstämningar kan användas för att skapa visualiseringar bättre anpassade för ändamålet. Denna undersökning studerar hur människans olika sinnen samarbetar med varandra och hur dessa kan kopplas  till upplevelsen av arkitektur, rent fysiskt men även genom tredimensionella digitala miljöer. Genom sinnesstämningar skapar vi miljöer som tydligare behagar intresserade spekulanter formade av vår samtid.  Genom metoder som litteraturforskning, observationer och tester med fokusgrupper har vi fått en klarare bild kring sinnenas påverkan över hur saker hänger ihopmen framför allt hur vi upplever vår värld. Vi har studerat samtidens marknad och användandet av färg och andra detaljer för att skapa en specifik stämning. Genom dessa marknadsundersökningar har nyttig kunskap upptäckts vilket lett fram till en djupare förståelse inom området. I samarbete med fokusgrupper har visionsbildens betydelsen för valda målgruppen: den unga vuxna människan klarnat, en inblick i marknaden för dem samt givande respons i utbyte.  Resultatet visar att det går att dirigera ögats fokus och utifrån den hela upplevelsen av en visualiserad bild. Ögat reagerar på specifika element så som färg, dock inte riktigt så tydligt som först uppskattat. Det är även svårt att dra slutsatser inom området då en stor del av resultatet beror på upplevelsen. För varje individ skiljer sig upplevelsen och därav resultatet. Det finns dock övergripande kopplingar över vad människor tycker om och dessa element kan användas. Bostadsmarknaden är anpassad efter ett svenskt ideal vilket beskriver dess enkelhet, funktionalitet samt tydliga minimalistiska stil. Detta är attribut som förstärker dess sterila uppbyggnad, både fysiskt men även i digital marknadsföring. Flera olika sinnesstämningar kan skapa flera olika scenarier, trots detta faller det ideala resultatet tillbaka på varma soliga sommardagar. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)