Prissättningen på europeiska fotbollsarenor

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Nationalekonomiska institutionen

Sammanfattning: I denna uppsats undersöks vilka prisdeterminanterna är för fotbollsbiljetter, således vad som styr vilken kostnad konsumenten möter för att besöka en fotbollsmatch. Utgångspunkten för arbetet är den nya vågen av nybyggnationer av fotbollsarenor i Sverige, och att samtliga av dessa kan klassificeras som postmoderna arenor. Detta innebär att de erbjuder mer än enbart en åskådarplats för en fotbollsmatch. Dessa arenor skapar ett mervärde för konsumenten genom att även erbjuda möjlighet till annan typ av konsumtion, då dessa postmoderna arenor som regel även har tillgång till bar, restaurang och souvenirbutik. Genom att undersöka troliga prisdeterminanter, så som lagets och arenans kvalitet, konkurrens från annat lag i den berörda marknaden och efterfråga på biljetter, har jag sökt finna en formel för hur fotbollsklubbar prissätter. Jag fann samband mellan biljettpris och samtliga av ovanstående variabler. Resultatet av rapporten är således att kvalitet, både på arenorna och på lagen i de sex undersökta ligorna, har en signifikant effekt på biljettpriset. Jag undersökte även om högre rankade, och därmed i princip större klubbar, prisdiskriminerade i högre grad än mindre, i denna analys fanns inget samband.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)