Kreativitetens kugghjul - En studie om management av kreativitet

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: Syftet är att identifiera, beskriva och analysera viktiga aspekter för management av kreativitet i upplevelseföretag. Frågeställningar: Hur används kreativitet i upplevelseföretag? Vilka aspekter främjar organisatorisk kreativitet i upplevelseföretag? Hur hanterar ledare i upplevelseföretag kreativitet? Slutsatser: En organisations kreativitet skapas genom dess samspel mellan individer, grupp och organisatoriska egenskaper och studien har visat att ledaren har stor påverkan på detta samspel. Eftersom kreativitet är nödvändigt för alla företag i någon form blir ledarens uppgifter att främja kreativitet och använda den så att den gynnar företaget viktiga. Dessutom behöver ledaren ständigt bedöma kreativa idéer och handlingar för att besluta om vad som är värt att uppmärksamma. Det har visat sig att kreativitet i upplevelseföretag används dels i det dagliga arbetet och dess servicemöten, samt i utformandet och utvecklandet av upplevelseerbjudanden. Ägandeförhållanden har visat sig påverka hur kreativiteten kommer till uttryck och används. Det har blivit tydligt att det komplexa samspel som organisationer består av, i kombination med ledarens egenskaper, innebär att alla företag är unika och att det därför är svårt att finna ett framgångsrecept som är tillämpbart för alla upplevelseföretag.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)