Sökning: "ämnesdidaktik historia"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden ämnesdidaktik historia.

  1. 1. När vi vänder oss mot historien : En analys av genetiska och genealogiska perspektiv i gymnasieelevers svar på prov

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Erik Lindström; [2022]
    Nyckelord :Genealogiskt; Genetiskt; historiedidaktik; historiemedvetande;

    Sammanfattning : Historia ska i gymnasieskolan utveckla elevers förmåga att använda historien som en referensram för att bättre kunna förstå sin samtid och därmed även sin framtid. Detta kallas även för historiemedvetande. I detta sammanhang utgör en grund att förstå att vi människor är och har en historia. LÄS MER

  2. 2. ”En gemensam referensram” : Potentialen för interkulturell historieundervisning på lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :David Heyman; [2022]
    Nyckelord :Interkulturell historieundervisning; lågstadiet; F-3; historia;

    Sammanfattning : Denna studie utforskar potentialen för historieundervisning med interkulturella perspektiv i grundskolans lägsta årskurser, genom intervjuer med åtta verksamma lärare. Syftet är att genom undersökning och tolkning av vad som framträder i empirin, identifiera vad interkulturella perspektiv innebär för lärarna i deras undervisning. LÄS MER

  3. 3. ”Vi lever ju i framtidens Historia” : En undersökning av gymnasieelevers epistemologiska uppfattningar i historia och narrativa kompetens

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Stefan Cohen; [2022]
    Nyckelord :Historiemedvetande; Narrativ Kompetens; Rollspel; Berättelser; Epistemologiska Uppfattningar i Historia;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. ”Det handlar om att söka, granska, tolka och värdera” : En kvalitativ enkätstudie om historielärares uppfattning av källkritik och användning av historiska källor i historieundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Sofi Lindell; [2021]
    Nyckelord :historieundervisning; historiskt tänkande; källkritik; källkritisk metod; källhantering; lärares ämnesuppfattning; ämnesdidaktik;

    Sammanfattning : Ämnesplanen för historia i gymnasiet beskriver att elever ska ges förutsättningar till att utveckla förmågan att ”söka, granska, tolka och värdera källor utifrån källkritiska metoder”. De källkritiska kriterierna är en viktig del av denna metod men bör inte utgöra navet i undervisning. LÄS MER

  5. 5. Mellanstadielärares tankar och erfarenheter om vad som främjar elevernas motivation och måluppfyllelse i historieämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Nils Grenholm; [2021]
    Nyckelord :Involvement; motivation; teaching methods; approach; history education; subject knowledge; teacher perspective; Engagemang; motivation; undervisningsmetoder; förhållningssätt; historieundervisningen; ämnesdidaktik; lärarperspektiv.;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker mellanstadielärares erfarenheter om hur de arbetar för att främja elevernas motivation och måluppfyllelse i ämnet historia och hur motivationen påverkas. Lärarna som intervjuades fick beskriva sina upplevelser och erfarenheter av att arbeta med historieämnet i klassrummet. LÄS MER