Sökning: "ämnesintegration"
Visar resultat 11 - 15 av 107 uppsatser innehållade ordet ämnesintegration.
11. Lägga till, koppla ihop och samköra : Om svensklärares ämnesövergripande arbete på gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska språketSammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka svensklärares förhållningssätt till ämnesövergripande undervisning på gymnasiet. Fem svensklärare på gymnasiet intervjuas om vad det innebär att arbeta ämnesövergripande, varför de arbetar ämnesövergripande samt med vem de arbetar över ämnesgränserna med. LÄS MER
12. Att arbeta med ämnesintegration
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : I läroplanen för gymnasiet står det att det är lärarens ansvar att ge eleverna en möjlighet till ämnesövergripande arbete för att reflektera runt yrkeslivets gränsöverskridning (Skolverket, 2011). Som blivande lärare i idrott och hälsa samt naturkunskap ser vi flera gemensamma områden som skulle kunna integreras med varandra. LÄS MER
13. Grundskollärares inställningar till ämnesintegrerat arbete.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Det står ingenstans i styrdokumenten att skolan ska vara rolig och att det är det undervisningen ska fokusera på. Men det är oftast mer intressant för elever att lära om undervisningen är rolig. Ämnesintegrerat arbete beskrivs i den här kunskapsöversiktens artiklar som ett roligt sätt både att undervisa på och att ta in nya kunskaper. LÄS MER
14. Naturvetenskap och estetiska lärprocesser : En kvalitativ studie om hur lärare arbetar ämnesintegrerat med de naturvetenskapliga ämnena och bildämnet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktikSammanfattning : Denna studie är en kvalitativ studie som undersöker lärares tankar om att arbeta ämnesintegrerat med de naturvetenskapliga ämnena med ämnet bild. De intervjuade lärarna är sex till antalet och är alla behöriga att undervisa i de naturvetenskapliga ämnena grundskolans årskurs 1–3. LÄS MER
15. Ämnesövergripande arbetssätt –ur ett lärarperspektiv igymnasieskolan : En empiristyrd tematisk analysstudie
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/LärandeSammanfattning : Ett ämnesövergripande arbetssätt har både en lång historia och genererar goda resultat,trots detta förskjuts lärarnas uppdrag mot andra, i vissa fall disparata, arbetsuppgifter inom utbildningsväsendet. Hur kommer det sig, är ett ämnesövergripande arbetssätt för svårt? Eller finns det andra förklaringar, det är det som denna studie skall försöka att titta närmare på. LÄS MER