Sökning: "ämneskonception"

Visar resultat 26 - 30 av 55 uppsatser innehållade ordet ämneskonception.

  1. 26. Är bild ett flickämne? : En undersökning om vilka faktorer som kan påverka elevers syn på bildämnet

    L3-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Henrik Frank; Peter Stjärneborn; [2019]
    Nyckelord :Genus; bildämnet; ämneskonception; elevers syn på bildämnet; material och teknik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka elevers syn på bildämnets plats och betydelse i skolan samt vilka faktorer som kan påverka detta. Ytterligare ett syfte är att undersöka om synen på ämnet skiljer sig mellan pojkar och flickor, därför genomförs studien ur ett genusperspektiv. LÄS MER

  2. 27. "Bild ska vara kul" : En studie om hur bildämnet språkliggörs av elever och lärare på högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Evelina Eklund; [2018]
    Nyckelord :Bildämnet; Elever; Lärare; Språk; Ämneskonception; Socialkonstruktivism;

    Sammanfattning : I studien undersöks hur elever, bildlärare och ämneslärare med annan behörighet än bild språkliggör bildämnet på högstadienivå. Genom analys av fokusgruppsamtal med samtliga grupper visar resultatet att bildlärarna inte språkliggör ämnet på samma sätt som eleverna och de övriga ämneslärarna gör. LÄS MER

  3. 28. Samtidskonstens roll och betydelse inom bildundervisningen : En litteraturstudie av forskning som behandlar samtidskonst och undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Bild

    Författare :Mikael Gjörwell; [2018]
    Nyckelord :samtidskonst; bildundervisning; museipedagogik; bilddidaktik;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker de faktorer som kan påverka samtidskonstens roll och betydelse i dagens bildundervisning genom att titta på resultat från tidigare studier relaterade till ämnet. Studien är en systematiskt littereraturstudie med kvalitativ ansats, baserad på hermeneutisk metod. LÄS MER

  4. 29. Digitala verktyg i bildlärarutbildningen : En intervjustudie om studenters erfarenheter och upplevelser av digitala verktyg inom bildlärarundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Bild

    Författare :Moa Bengtsson; [2018]
    Nyckelord :Bildundervisning; bildlärarutbildning; lärarprofession; digitala verktyg; ämneskonception; digitalisering.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur bildlärarstudenter och nyutexaminerade bildlärare upplever att digitala verktyg implementerats i deras bildlärarutbildning. Studien har haft en kvalitativ ansats och genomförts genom intervjuer. LÄS MER

  5. 30. Hur ska vi läsa? : En kvalitativ textanalys av litteraturens funktion i tre läromedel för svenska i gymnasieskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Cecilia Brandehav; [2017]
    Nyckelord :Läsart; ämneskonception; läromedel; litteraturläsning;

    Sammanfattning : This study uses a text analysis and an interpretive approach to examine literatures function in three teaching materials for the subject Swedish in upper secondary school and the abilities that reading literature will develop. The analysis has been done on the primary texts, secondary texts and teaching primary texts to determine which readings that are rewarded, which subjectconceptions that occur and how the teaching materials legitimizes reading literature. LÄS MER