Sökning: "ämneskonception"
Visar resultat 26 - 30 av 55 uppsatser innehållade ordet ämneskonception.
26. Är bild ett flickämne? : En undersökning om vilka faktorer som kan påverka elevers syn på bildämnet
L3-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka elevers syn på bildämnets plats och betydelse i skolan samt vilka faktorer som kan påverka detta. Ytterligare ett syfte är att undersöka om synen på ämnet skiljer sig mellan pojkar och flickor, därför genomförs studien ur ett genusperspektiv. LÄS MER
27. "Bild ska vara kul" : En studie om hur bildämnet språkliggörs av elever och lärare på högstadiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : I studien undersöks hur elever, bildlärare och ämneslärare med annan behörighet än bild språkliggör bildämnet på högstadienivå. Genom analys av fokusgruppsamtal med samtliga grupper visar resultatet att bildlärarna inte språkliggör ämnet på samma sätt som eleverna och de övriga ämneslärarna gör. LÄS MER
28. Samtidskonstens roll och betydelse inom bildundervisningen : En litteraturstudie av forskning som behandlar samtidskonst och undervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/BildSammanfattning : Denna studie undersöker de faktorer som kan påverka samtidskonstens roll och betydelse i dagens bildundervisning genom att titta på resultat från tidigare studier relaterade till ämnet. Studien är en systematiskt littereraturstudie med kvalitativ ansats, baserad på hermeneutisk metod. LÄS MER
29. Digitala verktyg i bildlärarutbildningen : En intervjustudie om studenters erfarenheter och upplevelser av digitala verktyg inom bildlärarundervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/BildSammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur bildlärarstudenter och nyutexaminerade bildlärare upplever att digitala verktyg implementerats i deras bildlärarutbildning. Studien har haft en kvalitativ ansats och genomförts genom intervjuer. LÄS MER
30. Hur ska vi läsa? : En kvalitativ textanalys av litteraturens funktion i tre läromedel för svenska i gymnasieskolan.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaperSammanfattning : This study uses a text analysis and an interpretive approach to examine literatures function in three teaching materials for the subject Swedish in upper secondary school and the abilities that reading literature will develop. The analysis has been done on the primary texts, secondary texts and teaching primary texts to determine which readings that are rewarded, which subjectconceptions that occur and how the teaching materials legitimizes reading literature. LÄS MER