Sökning: "ämnesområden"
Visar resultat 16 - 20 av 349 uppsatser innehållade ordet ämnesområden.
16. Ämnesövergripande arbete med Hem- och konsumentkunskap : En kvalitativ intervjustudie om grundskolelärares upplevelser kring ämnesövergripande arbete
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskapSammanfattning : Sammanfattning Bakgrund Läroplanen för svensk grunskola säger att rektor har ansvar att skapa möjligheter för ämnesövergripande arbetsområden. Där står också att undervisningen ska samordnas så att eleverna kan uppfatta kunskaper som helhet. LÄS MER
17. Vertical greenery systems värdepåverkan på fastigheter
Master-uppsats, Lunds universitet/FastighetsvetenskapSammanfattning : Med en globalt pågående urbanisering har stadsplaneringstrategin förtätning antagits världen över för att skapa urbana miljöer som kan rymma större mängder människor på ett hållbart sätt. Ohållbara konsekvenser har dock uppmärksammats till följd av denna process där grönska och natur är en av stadens dimensioner som har drabbats. LÄS MER
18. Existentiell hälsa, Teori och användning i dagens svenska samhälle
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SocialantropologiSammanfattning : The purpose of this thesis is to study the concept of existentiel helth (Swedish: Existentiell hälsa) from an anthropological, theoretical and genealogical perspective, including when and where the concept came to be in Sweden. I will also investigate how understood and used the concept is in today´s Swedish society, through both litterature review and in-depth interviews. LÄS MER
19. Virus i skolan – Elevers kunskaper om och intresse för virus och sars-cov-2
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktikSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att bidra till en ökad förståelse av elevers kunskaper om och intresse för virologi. För att nå syftet utfördes en kvantitativ enkätundersökning riktad till elever i grundskolan årskurs 9 och årskurs 3 i naturvetenskapsprogrammet. LÄS MER
20. Kooperativt lärande i matematikundervisningen : Varför, när och hur använder lärare metoden?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : The purpose of the study is to contribute knowledge about how teachers use cooperative learning in mathematics education. To achieve this purpose, the following questions have been answered: What is the purpose of teachers using cooperative learning in mathematics education? In which areas of mathematics education do teachers use cooperative structures? How do teachers use cooperative learning in mathematics education? Cooperative learning involves students interacting with each other and emphasizes that cooperative learning has its roots in sociocultural theory. LÄS MER