Sökning: "ämnesområden"

Visar resultat 21 - 25 av 349 uppsatser innehållade ordet ämnesområden.

  1. 21. “Allt det här jag lärt mig, hur ska jag kunna applicera det på ett jobb?” : En kvalitativ studie om tidigare personalvetarstudenters rollföreställningar

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Emelie Lundkvist Gyllenberg; Vendela Årman; [2023]
    Nyckelord :Transition from higher education to work; Human Resources; role perception; organizational socialization;

    Sammanfattning : The aim of this study is to examine how the role perceptions of former Human Resource students, who are working within HR, have varied between how they were during their time in education and now in the profession. The study also aims to examine what part organizational socialization plays on the similarities and differences between the role perceptions created during the time in education and the ones in the profession. LÄS MER

  2. 22. Hur skapas meningsfullhet med AKK i anpassad grund- och gymnasieskola? : - Intervjustudie med fokus på lärares tankar

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Annika Engelcrona; Ulrika Peterson; [2023]
    Nyckelord :alternativ kompletterande kommunikation; AKK; anpassad grund- och gymnasieskola; begriplighet; hanterbarhet; meningsfullhet; KASAM;

    Sammanfattning : Det behövs en god lärmiljö som är anpassad utifrån elevernas behov för att elever ska lära och utveckla sina kunskaper (Skolverket, 2022). För bästa förutsättningar till lärande behöver eleverna känna KASAM som står för Känsla Av SAMmanhang. LÄS MER

  3. 23. ”Det känns som att jag gör en ny tolkning varje gång jag läser." : En kvalitativ studie om lärares möjligheter och utmaningar med bedömningsarbete inom anpassad grundskola, inriktning ämnesområden.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Andreas Alm; Charlotte Hultman; [2023]
    Nyckelord :anpassad grundskola; ämnesområden; bedömning; tolkning; kursplan; efter elevens förutsättningar; delta;

    Sammanfattning : I den här studien undersöks hur lärare inom anpassad grundskolas inriktning ämnesområden upplever sitt bedömningsarbete. Införandet av ny läroplan och medföljande kursplaner, för anpassad grundskola inriktning ämnesområden, i augusti 2022 medför att vi anser att området är särskilt aktuellt att beforska. LÄS MER

  4. 24. Lärares uppfattningar om hur undervisning kan påverkas av att flera sinnen är involverade

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för ingenjörsvetenskap, matematik och ämnesdidaktik (2023-)

    Författare :Sebastian Hansson; Ida Mattsson; [2023]
    Nyckelord :Inlärning; intervju; uppfattningar; upplevelser; utomhus; sinnen; undervisning;

    Sammanfattning : Studien är viktig för att diskutera undervisning i lågstadiet. Elever lär sig på olika sätt och skolans uppdrag är att anpassa undervisning till alla elevers olika förutsättningar. LÄS MER

  5. 25. Förkroppsligad biologikunskap genom skapande aktiviteter : Ett kognitivt och estetiskt perspektiv på biologididaktik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Anna Jakobsson; [2023]
    Nyckelord :embodiment; aesthetic experience; full-hand drawing; model; representation; identity; förkroppsligande; estetisk upplevelse; skapande aktivitet; anteckna för hand; bygga modell; representation; identitet;

    Sammanfattning : Arbetet ställer frågor kring omfattningen, sammanhangen och anledningarna till varför elever och lärare genomför skapande aktiviteter i form av att anteckna, rita och bygga i biologiämnet. Svaren har inhämtats genom tematisk analys av enkätsvar från 98 elever samt 3 lärare i Biologi 1 och 2 på gymnasiet. LÄS MER