Sökning: "är marknaden effektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 413 uppsatser innehållade orden är marknaden effektiv.

  1. 1. Challenges for Artificially Intelligent Medical Devices in the Nordics and Suggested Strategies to Respond

    Master-uppsats, Lunds universitet/Innovationsteknik

    Författare :Alva Rampe; Linea Holström; [2024]
    Nyckelord :Artificial Intelligence; Medical Device; HealthTech; Innovation Barriers; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : With aging populations, unequal access to care, and shortages of staff, healthcare systems today are facing many challenges. Technology advancements, with artificial intelligence (AI) in particular, have been one of the main drivers of innovation in multiple industries. LÄS MER

  2. 2. Implementation av tvärsnittsmomentum på Nasdaq First North

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Raad AL-Mansour; Ludvig Ågren; Alexander Nygren; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Momentum är en investeringsstrategi som presenterades av Jegadeesh och Titman (1993) ochsom bygger på att utnyttja historisk aktieavkastning. Som strategi har momentum blivitundersökt inom många tillgångsklasser och på olika marknader efter den initiala publikation,särskilt på utländska marknader. LÄS MER

  3. 3. Strategi och ekonomistyrning i en bransch i mognadsfas: En fallstudie av Padelföretag

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Melvin Borneklint; Benjamin Borneklint; [2023-08-30]
    Nyckelord :Mognadsfas; ekonomistyrning; strategier; konkurrens;

    Sammanfattning : Bakgrund och problemdiskussion: Strategi definieras som en plan för att uppnå en unik position på marknaden och för att skapa konkurrensfördelar. Organisationer kan genom väl uttänkta strategier skapa konkurrensfördelar på marknaden. LÄS MER

  4. 4. The Importance of a well-functioning management System and Communication in Achieving Organizational Success

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Victoria Löfgren; [2023]
    Nyckelord :Communication; continuous improvements; management system; quality; leadership; organizational structure; organizational strategy; Kommunikation; ständiga förbättringar; ledningssystem; kvalitet; ledarskap; organisationsstruktur; organisationsstrategi;

    Sammanfattning : The thesis aims to investigate the various factors that impact the management system, organizational structure, communication, and growth and how the management system can improve organizational outcomes. To achieve this, a case study approach was used, with 134 employees from the organization invited to participate in the questionnaire to share their perceptions of the management system. LÄS MER

  5. 5. Den innovativa säljprocessen för att sprida innovativa produkter : En experimentell studie på Swedish Construction Sales AB

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Oliver Ehrenberg; Roman Dmitriev; [2023]
    Nyckelord :“innovation marketing”; “innovation sales”; ” innovation is sales”; “innovation”; “diffusion of innovation”; “product”; “marketing”; “sales process”;

    Sammanfattning : This study is based on Partner X's challenges in launching an innovative replacement for rebar on the Swedish market. Swedish Construction Sales AB is working to introduce the product and the study aims to help Swedish Construction Sales AB develop an effective sales process to spread this innovation. LÄS MER