Sökning: "återgivande text"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden återgivande text.

  1. 1. Multimodalitet i de samhällsorienterade ämnena: : En kvalitativ studie av arbetsböcker för åk 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Frida Jama; Madeleine Jeppesen; [2021]
    Nyckelord :Samhällsorienterade ämnen; arbetsböcker; läromedelsanalys; meningserbjudande; semiotiska modaliteter;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att synliggöra vilket meningserbjudande som finns i arbetsböcker genom en text- och bildanalys på tre olika läromedelsserier och dess ämnesinnehåll utifrån ett multimodalt perspektiv. Frågeställningarna som ställdes för att besvara syftet var: Vilka typer av aktiviteter uppmanar texterna till? och Hur ser samspelet ut mellan de semiotiska modaliteterna i arbetsböckerna? I studien gjordes en kvalitativ innehållsanalys av arbetsböcker tillhörande läromedelsserierna PULS SO-boken, utgåva 2011 och 2021, samt Boken om SO 1–3 från år 2014. LÄS MER

  2. 2. Pojkars och flickors skolprestationer inom berättande texter : En granskning av bedömningarna från nationella provet delprov F

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Linn Älvebratt; Nadja Johansson; [2020]
    Nyckelord :genrepedagogik; genusperspektiv; grundskolan; nationella prov; skolprestationer;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka om lärares bedömning av texter skrivna av pojkar och flickor, inom den berättande genren på det nationella provet år 2015/2016 i svenska delprov F skiljer sig kvalitetsmässigt och hur genus påverkar lärarens bedömning. Vidare syftar studien till att undersöka hur genren berättande text används av pojkar och flickor. LÄS MER

  3. 3. Vem skriver vi till? : En studie om mottagarens betydelse för elevers textskapande i svenskundervisningen i årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Paulina Scholl; Lovisa Hammarberg; [2020]
    Nyckelord :mottagare; skrivinlärning; texttypiska strukturer; återgivande text; textgenre;

    Sammanfattning : Elever i Sverige ska redan i årskurs 3 kunna skriva komplexa och ämnesspecifika texter med stor språklig variation. De förväntas även kunna anpassa sitt skriftspråk efter specifika texttypiska drag beroende på textgenre och syfte. LÄS MER

  4. 4. Ergodisk litteratur och fabula

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Kenth Gunnarsson; [2016]
    Nyckelord :Narrative; Recall; Ergodic; Narrativ; Återberättande; Ergodik;

    Sammanfattning : I detta arbete undersökts det huruvida ergodiska texter kan ge ett bättre stöd för att minnas en fabula av en text gentemot en traditionell text. Med två versioner av en text, en ergodisk och en traditionell, har deltagare fått ge ett återgivande av den version de tog del av. LÄS MER

  5. 5. Att återberätta glädje : En studie av struktur och språk i fem pojkars personligt återgivande texter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Ida Johansson; [2015]
    Nyckelord :Textual analysis; pupils’ texts; boys’ writing; genre pedagogy; structure; linguistic features; personal narrative text; early school years; Textanalys; elevtext; pojkars skrivande; genrepedagogik; struktur; språkliga drag; personligt återgivande text; skolans tidigare år;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate how five boys in grade 3 of compulsory school structure and use language when they write narrative texts retelling and assessing personally experienced events. This is studied by interpreting how the boys use genre steps that are typical of the structure of personal narrative texts and by detecting and naming different linguistic features in the texts. LÄS MER