Sökning: "orosanmälningar"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet orosanmälningar.
1. Anmälningspliktens dilemma : Hur organisatoriska faktorer upplevs påverka skolpersonals handlingsutrymme vid orosanmälningar
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Centrum för socialt arbete - CESARSammanfattning : Barn riskerar att fara illa eller dö när anmälningsskyldiga underlåter att följa den lagstadgade anmälningsplikten. Denna studie har därför genom sex kvalitativa semi- strukturerade intervjuer undersökt hur anmälningspliktig skolpersonal upplever att organisatoriska faktorer påverkar deras skyldighet att anmäla oro till socialtjänsten, samt vilka faktorer som anses underlättande eller försvårande i anmälningsproceduren. LÄS MER
2. "SOCIALTJÄNSTEN ÄR SOM SPÖKEN" : En kvalitativ studie om förskolepersonals upplevelse av kommunikationen med socialtjänst
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka förskolepersonals upplevelse av socialtjänst, utifrån förskolepersonalens professionsperspektiv, kopplat till upplevd oro för barn i förskolan. En kvalitativ metod har använts där sex respondenter har deltagit i semistrukturerade intervjuer, där inkluderingskriterierna var att intervjupersonen arbetar i en kommun i Mellansverige med mindre än 20 000 invånare och minst tre års erfarenhet av arbetet som förskolepersonal. LÄS MER
3. Den komplexa fritidsledaren : En konflikt mellan yrkesrollen och orosanmälningar
Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Syftet med studien var att synliggöra hur fritidsledarna ser på orosanmälningar genom att undersöka hur de konstruerar fritidsledaryrket och sin möjlighet att agera vid oro för en ungdom på fritidsgården. Nio fritidsledare intervjuades enskilt och materialet analyserades ur ett diskurspsykologiskt perspektiv. LÄS MER
4. ”Det är för barnets skull man gör det” : En kvalitativ studie om lågstadielärares förutsättningar och utmaningar med att efterfölja anmälningsplikten
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilka faktorer som lågstadielärare i Stockholms län utgår ifrån när de beslutar sig om att gå vidare med en orosanmälan vid misstanke om att ett barn far illa i hemmet. Studiens frågeställningar är följande: Hur beskriver lärare varningssignaler hos de barn som de misstänker fara illa? Hur upplever lärare att förutsättningarna är för att efterfölja anmälningsplikten och vilka hinder finns det? För att undersöka detta genomfördes sex intervjuer med lärare som arbetat i minst ett år med barn i lågstadiet. LÄS MER
5. När barn far illa : - BHV-sköterskors uppfattningar av stöd.
Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärandeSammanfattning : Bakgrund: Antalet barn som far illa ökar samtidigt befaras det finnas ett mörkertal av barn som far illa men som aldrig upptäcks eller uppmärksammas. Detta tros bero på att inte tillräckligt många upprättar orosanmälningar till Socialtjänsten. LÄS MER