Sökning: "Läsvanor"

Visar resultat 1 - 5 av 187 uppsatser innehållade ordet Läsvanor.

  1. 1. Tillförlitligheten hos tre översatta deltest ur CELF-4 med anpassningar för åldrarna 13:0-15:11

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Nelly Johansson; Johanna Möller; [2021-02-03]
    Nyckelord :CELF-4; ungdomar; språklig bedömning; översättning; tillförlitlighet.; CELF-4; adolescents; language assessment; translation; reliability.;

    Sammanfattning : This study investigated the reliability and validity of three translated andadapted subtests from CELF-4 for language assessment of adolescents aged 13:0-15:11. 30 participants from the south of Sweden were assessed using the subtests. LÄS MER

  2. 2. Läsvanor, läsattityder och läsmotivation hos högstadieelever med svenska som andraspråk

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Kristoffer Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Läsvanor; läsattityd; läsmotivation; läsförmåga; Self determination theory; svenska som andraspråk; högstadieelever.;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka tio femtonåriga andraspråkstalande pojkars och flickors läsvanor, läsattityder och läsmotivation samt att försöka identifiera faktorer som främjar högstadieelevers läsning. Vid datainsamlingen nyttjades semistrukturerade intervjufrågor samt en aktualiserad och reviderad variant av PISA:s elevenkät från 2018. LÄS MER

  3. 3. Läsintresse och läsförståelse – två viktiga komponenter i elevernas vardag : En kvalitativ studie om hur lärare och skolbibliotekarier arbetar för att främja barns läsintresse samt hur lärare arbetar med läsförståelse hos eleverna.

    M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Sandra Norrman; [2020]
    Nyckelord :Läsförståelse; ZPD; Lev S Vygotskij; läsvanor; läslust hos barn och unga samt motivationsteorier.;

    Sammanfattning : Syftet med den här undersökningen att få en inblick i hur lärare och skolbibliotekarier arbetar när de undervisar i läsförståelse samt att undersöka de didaktiska val de gör för att elever i årskurs 4-6, läsintresse och läsförståelse ska öka. För att undersöka detta har jag använt mig av kvalitativa intervjuer med lärare och skolbibliotekarier i en mindre kommun i norra Sverige. LÄS MER

  4. 4. Ordförståelse i SVA03 och SVE03 : en jämförelse

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för svenskämnen, danska och isländska

    Författare :Annika Karlsson; [2020]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; ordförståelse; läsvanor; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen redogör för en jämförelse av ordförståelsen hos L1- och L2-elever och urvalsgruppen har varit elever som läser gymnasiekurserna Svenska som andraspråk 3 och Svenska 3. Syftet var att studera skillnaderna grupperna emellan, både kvantitativt och kvalitativt, samt kopplingen till informanternas läsvanor. LÄS MER

  5. 5. En kunskapsöversikt över hur elevers läsintresse kan främjas

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT; Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emma Stensson; Elin Wendel; [2020]
    Nyckelord :reading interest; primary school; reading attitude; reading habit; motivation;

    Sammanfattning : Sammanfattning Av flera undersökningar som gjorts de senaste åren har läsintresset hos unga minskat. En bidragande orsak tros vara att digitala medier tar allt mer tid i ungas vardag (Statens medieråd 2017). Unga syftar i den här kunskapsöversikten på åldrarna 0-13år. LÄS MER