Sökning: "värdegrund. yrkesförberedande program"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden värdegrund. yrkesförberedande program.

  1. 1. Litteratururval ur ett likvärdighetsperspektiv : En studie om gymnasielärares uppfattningar om litteratururval i undervisningen i ämnet svenska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Malin Jakobsson; Johanna Ejdefur; [2024]
    Nyckelord :likvärdighet; värdegrund. yrkesförberedande program; studieförberedande program; LGY11; skönlitteratur;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur litteraturvalen ser ut på de respektive programmen utifrån en del av läroplanens direktiv. Studien undersöker också hur likvärdigheten i urvalet av litteratur på gymnasieskolans olika program ser ut utifrån läroplanens värdegrunds perspektiv. LÄS MER

  2. 2. Islamofobi och antimuslimism i svenska läroböcker : En texttolkande studie om tolerans och intolerans mot islam och muslimer i läroböcker för den svenska gymnasieskolan

    L2-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Josefine Henriksson; [2020]
    Nyckelord :Tolerans; intolerans; islamofobi; värdegrund; läroboksgranskning; innehållsanalys; Gy11; religionsdidaktik;

    Sammanfattning : Denna rapport har ämnat att, med utgångspunkt i en texttolkande innehålls- och diskursanalys av fem läroböcker i gymnasieskolans kurser för religionskunskap 1 och 2, belysa diskursen och problematiken kring islamofobi och antimuslimism i samhället som riskerar att reproduceras och underbyggas i religionskunskapsundervisningen. Ambitionen har varit att få en bild av hur de fem läroböckerna framställer islam och muslimer, med hjälp av de teoretiska begreppen tolerans och intolerans. LÄS MER

  3. 3. En bild säger mer än tusen ord : En kvalitativ studie om bilders funktion i läromedel för religionsämnet på gymnasiet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Johanna Tysk; [2019]
    Nyckelord :religion; didaktik; pedagogik; läromedel; bilder;

    Sammanfattning : En kvalitativ studie är utförd i syfte att undersöka hur bilder i religionsläromedel på gymnasiet kan påverka elevers religionsuppfattning. För att uppfylla syftet behandlas tre frågeställningar. LÄS MER

  4. 4. Där den passar och är relevant - Samhällskunskapslärare i gymnasiet om att undervisa om invandring

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ludvig Torell; [2016]
    Nyckelord :Demokrati; Elever; Invandring; Kontroversiella frågor; Samhällskunskap; Skola;

    Sammanfattning : Invandring har under senare år blivit en allt mer kontroversiell fråga i Sverige vilken debatterats mycket. Som en relevant samhällsfråga är det i min mening viktigt att invandring behandlas i skolans undervisning, inte minst i ämnet samhällskunskap. LÄS MER

  5. 5. "i de klasser där det verkligen skulle behövas att man diskuterar känsligare frågor kan man bara spä på problemen." Klassrumsdiskussioner i samhällskunskapsämnet på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malin Forsang; [2016]
    Nyckelord :Deliberativa samtal; diskussioner; gymnasiet; klassrumsklimat; samhällskunskap;

    Sammanfattning : Klassrumsdiskussioner i samhällskunskapsämnet på gymnasiet kan vara både ett givande och problematiskt inslag i undervisningen, särskilt om eleverna har åsikter som strider mot skolans värdegrund. I den här uppsatsen intervjuas sex samhällskunskapslärare om hur de resonerar kring förutsättningar för, användande och hantering av klassrumsdiskussioner i ämnet. LÄS MER