Sökning: "överbelastning hos lärare"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden överbelastning hos lärare.

  1. 1. Ålderns inverkan på teknikstress hos universitetslärare

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Karlo Nell; Emilia Klasson; Jakob Sjölin; [2021]
    Nyckelord :Technostress; university teachers; technostress creators; technostress inhibitors; age and stress; ICT; Teknikstress; universitetslärare; högskolelärare; teknikstress-skapare; teknikstress-hämmare; ålder och stress; ICT;

    Sammanfattning : Den ökande användningen av information-och kommunikationsteknik (ICT) hos lärosäten i samband med omställningen till distansundervisning har inneburit att allt högre krav ställs på universitetslärare. Den stress som uppstår i samband med användningen av ICT kallas för teknikstress och kan bland annat ge upphov till problem med sömn, koncentration och sociala relationer. LÄS MER

  2. 2. Ålderns inverkan på teknikstress hos universitetslärare

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Karlo Nell; Emilia Klasson; Jakob Sjölin; [2021]
    Nyckelord :Technostress; university teachers; technostress creators; technostress inhibitors; age and stress; ICT; Teknikstress; universitetslärare; högskolelärare; teknikstress-skapare; teknikstress-hämmare; ålder och stress; ICT;

    Sammanfattning : Den ökande användningen av information-och kommunikationsteknik (ICT) hos lärosäten i samband med omställningen till distansundervisning har inneburit att allt högre krav ställs på universitetslärare. Den stress som uppstår i samband med användningen av ICT kallas för teknikstress och kan bland annat ge upphov till problem med sömn, koncentration och sociala relationer. LÄS MER

  3. 3. När blir användningen av medieteknik en källa till teknostress för lärare vid universitet?

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Anna Wallander; [2019]
    Nyckelord :Stress; universitet; lärare; organisatoriskt förändringsarbete; teknostress; tekno-stressorer; teknostress-hämmare; Canvas och e-postmeddelande;

    Sammanfattning : Forskning kring arbetsrelaterad stress visar att teknik, tekniska system och program är faktorersom kan komma att orsaka stress hos anställda. Vid universitet har utvecklingen av teknik haftstort inflytande vilket skapar utmaningar för lärare och organisationen att integrera och hanteratekniska förändringar på ett hälsosamt sätt. LÄS MER

  4. 4. SKOLBIBLIOTEKET SOM PEDAGOGISK RESURS INOM MIK : En kvalitativ undersökning av samarbetet mellan skolbibliotekarier och lärare inom MIK-pedagogik

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Joy Sandberg; [2018]
    Nyckelord :MIK; skolbibliotek; skolbibliotekarie; lärare; samarbete; collaboration; Montiel-Overall; kvalitativ;

    Sammanfattning : Uppsatsen syfte var att skapa en djupare förståelse för vad som utgör ett gott samarbete mellan skolbibliotekarier och lärare i avseendet att tillämpa skolbiblioteket som en pedagogisk resurs för medie-och informationskunnighet (MIK).Metoden utgick från ett kvalitativt tillvägagagångssätt och det inhämtade datamaterialet bestod av djupintervjuer med fem bibliotekarier som arbetar inom skolbiblioteksverksamheter. LÄS MER

  5. 5. Sömnsvårigheter, oro och skador, en vardag hos RIG-Elever : En deskriptiv och analytisk kvantitativ undersökning av sårbarhetsfaktorer hos elever på riksidrottsgymnasier (RIG)

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Elias Spång; Marcus Jonsson; [2018]
    Nyckelord :Sömnsvårigheter; Fysiska skador; Tävlingsoro; Csai-2; Insomnia Severity Index; ISI; Psykisk ohälsa; Hälsa; RIG-Elever; riksidrottsgymnasium; idrottselever; elever; elitidrottare; ungdomar; psykisk hälsa; skadefrånvaro; överbelastningsskador; traumatiska skador; somatisk oro; kognitiv oro; självförtroende; RIG; Riksidrottsgymnasium; undervisning; skador.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med studien var att skapa en deskriptiv bild över de tre utvalda sårbarhetsfaktorer (tävlingsoro, sömnsvårigheter och fysiska skador) samt undersöka eventuella samband och skillnader mellan dessa gällande elever som läser specialidrott på Riksidrottsgymnasium (RIG). Studiens frågeställningar var: 1) Vilken fysisk skadefrekvens (överbelastning respektive traumatisk skada) har RIG-elever haft under det senaste året? 2) I vilken grad upplever RIG-elever tävlingsoro inför och under tävling/match? 3) I vilken grad upplever RIG-elever sömnsvårigheter? 4) Vilka samband eller skillnader finns mellan de tre valda sårbarhetsfaktorerna? 5) Vilka skillnader i skadefrekvens, skadetyp, sömnsvårigheter och tävlingsoro finns mellan årskurserna? Metod Elektronisk enkätundersökning användes som verktyg för mätbara data genom slutna enkätfrågor. LÄS MER