Sökning: "”vi- och- dom- tänkande”"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden ”vi- och- dom- tänkande”.

  1. 1. "Nu programmerar vi" : Hur tekniklärare i årskurs 4-6 beskriver användningen av programmering i sin teknikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för biologi och miljö (BOM)

    Författare :Carl-Mikael Strand; [2023]
    Nyckelord :Fenomenografi; teknik; programmering; datalogiskt tänkande; tekniska lösningar; årskurs 4-6;

    Sammanfattning : Från och med 2018 finns programmering inskrivet i den svenska läroplanen. Införandet av programmering har dock visat sig vara problematiskt då det medfört både ett behov av kompetensutveckling och svårigheter med att tolka vad programmering ska användas till. LÄS MER

  2. 2. FÖRSKOLANS LÄROPLAN, PEDAGOGEN OCH SVENSKHETENS NORM : En diskursanalys om utpekandet av ”den Andre” i förskolans läroplan, Lpfö 98:18

    M1-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Alaa Mustafa; [2021]
    Nyckelord :förskolans läroplan; förskola; Lpfö 98:18; pedagogik; ”vi och dom”; ”de andra”; norm; språk; makt; identitet; Vithet; svenskhet;

    Sammanfattning : Jag har valt att skriva en diskursanalys om, och i så fall hur, representativa begrepp i förskolans läroplan Lpfö 98:18 speglar maktförhållandet i majoritetssamhällets normer. Jag har genom att anta ett poststrukturalistiskt perspektiv belyst och analyserat konstruktionen av begreppen demokrati, norm, språk och identitet i förskolans läroplan Lpfö 98:18. LÄS MER

  3. 3. Lärares syn på elevers delaktighet och självständighet i sitt lärande i grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Åsa Lundberg; Anneli Järvinen; Ulrika Öhlund; [2020]
    Nyckelord :delaktighet; intellektuell funktionsnedsättning; metakogmition; motivation; självständighet;

    Sammanfattning : Sammanfattning   Syftet med studien var att beskriva och analysera hur lärare i grundsärskolan ser på elevernas självständighet och delaktighet i sitt eget lärande. I läroplanen (Skolverket 2018a) står det att elever i grundsärskolan ska kunna analysera, samspela, ha ett kritiskt tänkande, vara medvetna om konsekvenser samt att kunna ha inlevelseförmåga. LÄS MER

  4. 4. Domarens intuition - ett nödvändigt ont? - En tvärvetenskaplig analys om domarens möjligheter att undvika systematiska tankefel vid bevisprövningen i brottmål

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Charlotta Winman; [2017]
    Nyckelord :allmän rättslära; straffrätt; bevisvärdering; systematiska tankefel; bias; Law and Political Science;

    Sammanfattning : This paper is concerned with cognitive biases in legal decision making. A bias is a systematic error in thinking which can be explained by the way the human mind is designed. There are reasons to believe that judges fall prey to biases and errors when they are confronted with evidence in Court. LÄS MER

  5. 5. Den moderna antisemitismen- Varför har Malmö så många antisemitiska hatbrott?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Charlotte Hedelin; [2015]
    Nyckelord :Hatbrott; Malmö; den nya antisemitismen; ”vi- och- dom- tänkande”; integrations- och segregationsproblem; kulturella skillnader; Social Sciences;

    Sammanfattning : The city of Malmö has seen growing media attention recent years in light of increased reporting on its anti-Semitism. The media image is one where the Jewish population is constantly harassed and threatened. LÄS MER