Sökning: "2000 talet"

Visar resultat 1 - 5 av 1397 uppsatser innehållade orden 2000 talet.

  1. 1. Digitala verksamheter i artikel 5, OECD:s modellavtal - En analys av bedömningen av förberedande och biträdande art

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Emelie Boberg; [2024-02-16]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : ”Fast driftställe” är ett centralt begrepp i internationell skatterätt och utgör en nyckelkomponent för staters beskattningsrätt. Den hastiga digitala utvecklingen under 2000-talet har möjliggjort gränsöverskridande affärsverksamhet utan att företag nödvändigtvis behöver ha fysisk närvaro i andra stater, vilket osökt ger upphov till problem vad gäller beskattning av fasta driftställen. LÄS MER

  2. 2. Det filmiska skogsrået : Nordisk folk horror och relationen till gamla sägner, myter och berättelser

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Georgios Grigoriadis; [2024]
    Nyckelord :Skogsrå; film; tradition; kultur; sägner; myter; väsen; folklore; folk horror; nordisk;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen undersöker myten om skogsrået och hur skogsrået gestaltas i nordiska folkhorror-filmer under 2000-talet. I analysen granskas relationen mellan filmerna och gamla sägner, myter och berättelser om skogsrået genom att identifiera vilka likheter och skillnader som finns. LÄS MER

  3. 3. Affärsystem och Lean : En kvalitativ studie om hur affärssystem kan stöttasmå- och medelstora företag att arbeta enligt Lean

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för informationsteknologi

    Författare :Leon Thorelli; August Theorin; [2024]
    Nyckelord :Lean; affärssystem; IT-integration; realtidsinformation; pull-produktion; push-produktion; SME; processoptimering; hållbar utveckling; överproduktion.;

    Sammanfattning : Abstrakt SME-företag inom tillverkning kommer under 2000-talet möta oförutsägbara, högfrekventa marknadsförändringar på grund av global konkurrens. Den fjärde industriella revolutionen (samlingsterm för nya intelligenta digitala teknologier i tillverknings- och industriprocesser) gör att nya utmaningar måste mötas som inte bara fokuserar på förbättrade tillverkningsprocesser men också ställer krav på en digital transformation. LÄS MER

  4. 4. Tunnlar som talar : En undersökning av spel som medium för berättande

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Maja Sjöström; [2024]
    Nyckelord :Amnesia: The Bunker; video game; narratology; ludology; game theory; interactivity; story.; Amnesia: The Bunker; elektroniska spel; narratologi; ludologi; spelteori; interaktivitet; berättelse.;

    Sammanfattning : Denna uppsats utforskar hur elektroniska spel fungerar som medium för berättande genom att undersöka aspekter av debatten som ägde rum i början av 2000-talet mellan narratologer och ludologer, angående hur man bäst bör närma sig och studera spel. Med rötterna i en jämförelse av hur ludologer och spelteoretiker närmar sig ämnet försöker uppsatsen sedan bredda perspektiven genom att jämföra den narratologiska strukturen hos spelet med mer konventionella medier för berättande, såsom filmer och litteratur. LÄS MER

  5. 5. Har alla blinda en vit käpp och solglasögon? : Hur gestaltas blinda karaktärer i film

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Mimmie Almroos; [2024]
    Nyckelord :Blind; stereotyp; representation i film; synskadade; karaktärsanalys;

    Sammanfattning : För många kan film vara deras första kontakt med en blind person och därför är det väsentligt att blinda representeras på ett rättvist sätt. 36 internationella filmer analyserades för att se vilka hjälpmedel som användes i filmerna och hur detta relaterar till hur det ser ut i Sverige. LÄS MER