Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Är pedagoger goda förebilder för förskolebarnen? : En kvalitativ studie om konflikter och konflikthantering inom pedagogiska arbetslag i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Vicktor Conradsohn; [2023]
    Nyckelord :förskola; konflikter; konflikthantering; pedagogiska arbetslag; ABC-modellen;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en ökad förståelse kring konflikter inom pedagogiska arbetslag i förskolan och hur de hanteras. De frågeställningar som studien utgår ifrån är; vad anser förskollärare kan bli föremål för konflikt inom ett pedagogiskt arbetslag i förskolan?, hur hanteras de konflikter som uppstår i pedagogiska arbetslag enligt förskollärare? samt vad kan ha betydelse för hanteringen av konflikter inom pedagogiska arbetslag i förskolan enligt förskollärare? För att besvara frågeställningarna genomförs kvalitativa intervjuer i form av halvstrukturerade intervjuer med sex yrkesverksamma förskollärare. LÄS MER

  2. 2. Konflikt eller inte konflikt, det är frågan... : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Sanna Meisner; Karolina Hagerman; [2023]
    Nyckelord :ABC-modellen; förskola; konflikt; konflikthantering; robust samarbetskultur; samspel; självinsikt; trivsel; välmående;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka pedagogers syn på konflikter mellan kollegor i förskolan. Genom studien önskar vi belysa konflikter mellan pedagoger i förskolan samt vilken inverkan konflikter kan ha på pedagogers samspel, trivsel och välmående. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares sätt att förstå och hantera konflikter som uppstår i barns lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Sofia Samuelsson; [2020]
    Nyckelord :Förskollärare; Galtungs ABC-triangel; konflikt; konflikthantering; KTH känsla-tanke-handling; lågaffektivt bemötande; medling; mellanmänskliga konflikter;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att studera hur förskollärare förstår konflikter som uppstår i barns lek och hur förskollärarna skulle ha agerat i två autentiska konfliktfall. För att kunna besvara studiens syfte och dess frågeställningar användes enkät med fritextsvar som metod. Studien har en kvalitativ ansats med kvantitativa inslag. LÄS MER

  4. 4. VETERINÄRERS UPPLEVELSER AV KÄNSLOLADDADE SITUATIONER I MÖTET MED DJURÄGARE - En explorativ studie

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Ellen Broomé; [2019-08-23]
    Nyckelord :compassion fatigue; kommunikation; konflikt; känsloladdade situationer; lågaffektivt bemötande; veterinär;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Studiens syfte är, att med hjälp av kvalitativ metod, undersöka klinikveterinärers arbetssituation gällande känsloladdade situationer i mötet med djurägare. Studien avser även att generera en förståelse för de förhållningssätt och kompetenser som kan tänkas finnas inom yrket för att klara svårare situationer. LÄS MER

  5. 5. Konflikter, ett medel för utveckling? : En studie om konflikter i arbetslag

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Sandra Hansson; Linda Andersson; [2016]
    Nyckelord :Konflikt; konflikthantering; konflikters påverkan; arbetslag; förskolechefens roll; kommunikation;

    Sammanfattning : Syftet i denna studie är att undersöka hur förskolepersonal beskriver konflikter i arbetslaget. Påverkar konflikter ett arbetslag? Vilka är de vanligaste faktorerna som kan ge upphov till konflikter och hur hanteras dem? I studien används en kvalitativ metod där semistrukturerade intervjuer valdes för att samla in empiri om förskolepersonalens tankar och erfarenheter. LÄS MER