Sökning: "ADHD-problematik"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade ordet ADHD-problematik.

  1. 1. "[...] en kurator är liksom en talesman för barnets röst [...]” : - En kvalitativ studie om skolkuratorers erfarenhet av att jobba med elever med ADHD

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för socialt arbete

    Författare :Clara Josephson; Mikaela MacArthur; [2023]
    Nyckelord :konsekvenser av diagnos; tematisk analys; strukturfunktionalism; modellinlärning;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka skolkuratorers erfarenheter när det kommer till barn med misstänkt eller diagnostiserad ADHD. Åtta kvalitativa, semi-strukturerade intervjuer med skolkuratorer inom grundskolan har utförts. LÄS MER

  2. 2. Professionellas syn på beroende i samband med en ADHD diagnos

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Pontus Jansson; Noah Fager Burman; [2022]
    Nyckelord :ADHD; Beroende;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur professionella arbetade med diagnosen ADHD i samband med en beroendeproblematik samt vad som kunde förbättras i arbetet med denna målgrupp. Studien utgick ifrån fyra intervjuer med professionella som arbetade för att hjälpa personer med deras beroendeproblematik. LÄS MER

  3. 3. "Det som gäller det är att skapa en relation..." - Förutsättningar för lärande och delaktighet gällande elever med ADHD-problematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Therese Wihlborg Kilic; Ulrika Björell; [2019]
    Nyckelord :ADHD-problematik; delahtighet; lärande; specialpedagog; välbefinnande;

    Sammanfattning : Syftet med vår uppsats var att få fördjupad kunskap om hur några lärare skapar förutsättningar för delaktighet och lärande hos elever med ADHD-problematik samt specialpedagogens roll i ett sådant arbete. Vi ville, utifrån detta och med stöd av våra teoretiska utgångspunkter, diskutera hur elevers lärandemöjligheter även kan angå deras välbefinnande och det specialpedagogiska arbetet. LÄS MER

  4. 4. Stöd till elever med komorbiditeten läs- och skrivsvårigheter och ADHD utifrån lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Rut Friedman; Kristina Önder; [2019]
    Nyckelord :ADHD; extra anpassningar; komorbiditet; läs- och skrivsvårigheter; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om ett antal lärares praktik kring extra anpassningar i undervisningen avseende elever med dokumenterad ADHD i kombination med läs- och skrivproblematik. Studien behandlar även lärarnas attityder till pedagogiken och de extra anpassningarna som de gör, samt lärarnas uppfattningar om diagnosernas påverkan på eleverna. LÄS MER

  5. 5. Kvinnor och ADHD : En studie om stämpling, rollförväntningar och förbiseende av kvinnors ADHD-problematik.

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

    Författare :Oskar Bengtsson; Sara Larsson; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER