Sökning: "AFTONBLADET"

Visar resultat 6 - 10 av 1322 uppsatser innehållade ordet AFTONBLADET.

  1. 6. Är ledarsidorna partipressens sista andetag?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Svante Alling; Ebba Lundgren; Anna Sandlin; [2024-02-28]
    Nyckelord :Ledarsidor; Lars Nord; partipress; Aftonbladet; Expressen.; Editorial pages;

    Sammanfattning : In the following study the subject of party press within the editorial pages will be researched. The aim of this thesis is to investigate whether papers with different political and ideological standings prioritize subjects differently yet also see how they value different political parties and politicians. LÄS MER

  2. 7. Push it to the limit

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Anna Bengtsson; Sixten Ahlqvist Larsson; Jacob Ohlsén; [2024-02-28]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Today, push notifications are arguably an essential part of regular people’s daily news consumption. This could not have been said only a few years ago – the evolution has taken place under a short period of time, and will most likely continue in the future. LÄS MER

  3. 8. Nu har han skitit i det blå skåpet! : En kvalitativ diskursanalys av svenska nyhetsmediers bidragande till cancel culture

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Linnea Lundholm; Kajsa Petersson Miedzik; [2024]
    Nyckelord :Cancel Culture; Swedish news outlets; Journalism; Critical Discourse Analysis CDA ; Paolo Roberto; Cancel culture; Svenska nyhetsmedier; Journalistik; Nyhetsrapportering; Kritisk diskursanalys CDA ; Paolo Roberto;

    Sammanfattning : I samband med den befintliga medieutvecklingen har fenomenet cancel culture ökat i aktualitet. Det växte fram på sociala medier men sker idag både inom digitala och traditionella medier. Ett uppmärksammat svenskt fall av cancel culture skedde våren 2020 då Paolo Roberto genomförde köp av sexuella tjänster. LÄS MER

  4. 9. "Hooja" en ny form av makthavare : En kvalitativ undersökning om de etiska överväganden som görs vid namn- och bildpublicering av offentliga personer

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Ellen Gustafsson; Cornelia Nilsson; [2024]
    Nyckelord :Kvällstidningar; nöjesjournalistik; sociala medier; mediekultur; medieetik;

    Sammanfattning : On the eighth of July 2023, the Swedish tabloid newspaper Aftonbladet published the identities of the anonymous music group Hooja. The publication provoked strong reactions from the fans of Hooja. Only a few of the Swedish newspapers chose to publish the disclosure or to make a remark on it. LÄS MER

  5. 10. Varumärket H&M i sviterna av en hållbarhetskris : En kvalitativ innehållsanalys av hur H&M via vdn Helena Helmersson kriskommunicerar i fallet om “Klädinsamlingen som blir sophögar

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Wilma Niva Runberg; Evelina Ek; [2024]
    Nyckelord :Kriskommunikation; H M; hållbarhet; Image Repair Theory; Situational Crisis Communication Theory; Corporate Social Responsibility; greenwashing; kvalitativ innehållsanalys;

    Sammanfattning : 2023 kunde Aftonbladet avslöja en granskning med motsägande information kring H&Ms annars utstickande hållbarhetsarbete. Det framkom i granskningen att H&Ms klädinsamling som har kommit till att bli den största i världen inte återanvänder eller återvinner kläderna på det sättet som utlovas och att flera av plaggen hamnar på platser, som världens värsta dumpningsplats i Benin. LÄS MER