Sökning: "Aaron Antonovsky KASAM"

Visar resultat 16 - 20 av 57 uppsatser innehållade orden Aaron Antonovsky KASAM.

  1. 16. Skattning av KASAM hos elitidrottare med respektive utan funktionsnedsättning : En kvantitativ studie

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Carolina Ingesson; [2020]
    Nyckelord :SOC; Sence of coherense; Aaron Antonovsky; KASAM; Känsla av sammanhang; Aaron Antonovsky; Funktionsnedsättning; Elitidrottare; Psykisk hälsa;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien var att undersöka eventuella skillnader i skattning av Aaron Antonovskys KASAM - känsla av sammanhang, hos elitidrottare med funktionsnedsättning respektive utan funktionsnedsättning. Frågeställningarna var följande: ”Finns det en skillnad i skattning av KASAM hos elitidrottare med respektive utan funktionsnedsättning?”, ”Påverkas KASAM-skattningen av typen av funktionsnedsättning (synnedsättning eller rörelsehinder)?”, ”Kommer en skillnad i skattningen ses hos komponenterna meningsfullhet, hanterbarhet och begriplighet mellan elitidrottare med respektive utan funktionsnedsättning”? Metod: Denna studie är en kvantitativ studie som genomfördes i form av en enkätundersökning. LÄS MER

  2. 17. Tillgänglig lärmiljö för grundsärskolans elever placerade i grundskolan : En intervjustudie om pedagogers olika uppfattningar om tillgänglig lärmiljö för grundsärskolans placerade elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Jenny Bergström; [2020]
    Nyckelord :Learning environment; inclusion; intellectual disabilities; special education; Sense of Coherence; tillgänglig lärmiljö; inkludering; intellektuell funktionsnedsättning; grundsärskola; känsla av sammanhang;

    Sammanfattning : Abstract The purpose with this study is to illustrate how six teachers precieves learning environment for pupils with intellectual disabilities who are placed in elementary school. The study take stand from four questions; What are these six teachers opinions about learning environment for pupils with intellectual disabilities? What methods are used to respond to the needs of the pupils with intellectual disabilities? What are the teachers opinions about inclusion? On what basis are inclusion possible for pupils with intellectual disabilities? The study is a qualitative study, based on six interviews with semi structure; Five interviews with teachers, who have experiences of pupils with intellectual disabilities, who are placed in elementary school. LÄS MER

  3. 18. Känsla av sammanhang hos ungdomar i socioekonomiskt utsatta och välbärgade områden

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Deniz Koutcherovsky; Filip Milenkovic; [2020]
    Nyckelord :Hälsa; socioekonomi; KASAM; skola;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med studien var att undersöka och jämföra ungdomars känsla av sammanhang (KASAM) i relation till psykisk hälsa utifrån socioekonomisk härkomst, genus och årskurs. Studien genomfördes med kvantitativ ansats med stöd av den salutogenetiska teorin och KASAM begreppet som formades av Aaron Antonovsky. LÄS MER

  4. 19. Att överleva och börja om : Patienters upplevelse av att överleva ett hjärtstopp-En litteraturöversikt

    M1-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för omvårdnad

    Författare :Emilia Sandqvist; Ida Wingård; Sofia Davidsson; [2020]
    Nyckelord :Erfarenheter; hjärtstopp; känsla av sammanhang; omvårdnad; patient; överlevare; Experiences; cardiac arrest; survivors; nursing; patient; sense of coherence;

    Sammanfattning : Bakgrund: År 2018 drabbades cirka 8700 personer av ett hjärtstopp i Sverige. Hjärtstopp kan upplevas som en traumatisk händelse och kan påverka personens upplevelse av det fortsatta livet. Teoretisk referensram som tillämpats är ”Känsla av sammanhang ”(KASAM) av Aaron Antonovsky. LÄS MER

  5. 20. Undervisning om kosthållning i idrott och hälsa : Mer än att lära elever äta grönsaker?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Patrik Näslund; [2019]
    Nyckelord :Salutogenic; nutrition education; KASAM; students;

    Sammanfattning : With the background of the complexity about food and nutrition in today’s society the purpose of this study is to investigate how high school students in Sweden describes their experience of nutrition education in physical education. The study focuses on how the students talk about food and nutrition and the approaches to health that are made visible within different subjects. LÄS MER