Sökning: "Aesthetic Experience of Abstract Art"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Aesthetic Experience of Abstract Art.

  1. 1. I sökandet efter en grundton : en reflekterande berättelse om konceptuellt tänkande inom landskapsarkitektur

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Emelie Lenning; [2024]
    Nyckelord :Konceptuell landskapsarkitektur; konceptutveckling; abstraktion; mening; storytelling; estetik; designmetod; designverktyg;

    Sammanfattning : Landskapsarkitekter skulpterar, regisserar och komponerar våra livsmiljöer. Det är ett hantverk som kräver sin penna, sitt öra och ett känsligt sinne. Samtidigt befinner sig landskapsarkitekter i en kontext där en samhällelig utveckling knuffar regin in i stela processer och effektiviserade system (Bornemark 2018). LÄS MER

  2. 2. The Sublime as an Aesthetic Experience of Art : The Aesthetic Experience of Mark Rothko's Abstract Paintings

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Filosofiska institutionen

    Författare :Vendela Haviland; [2022]
    Nyckelord :Mark Rothko; Aesthetics; Philosophy of Art; Sublime; Kant; Kantian Sublime; Philosophy of Painting; Art and the Sublime; Aesthetic Experience of Art; Abstract Painting; Abstract Expressionism; Philosophy of Abstract Art; Aesthetic Experience of Abstract Art; Mark Rothko; Abstrakt konst; estetisk upplevelse; sublim; Kant;

    Sammanfattning : The following work investigates the nature of the aesthetic experience of the abstract expressionist paintings of Mark Rothko. I suggest that the aesthetic experience in relation to his paintings best is understood in terms of the sublime. LÄS MER

  3. 3. Berättelsen om estetiska processer utanför konstens rum : Estetiska lärprocesser innom högre utbildning

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Jeanette Roos; [2015]
    Nyckelord :aesthetic processes of learning; theatre; drama; pedagogy; creativity; creative processes; art within the academy; practical knowledge; estetiska lärprocesser; teater; drama; pedagogik; kreativitet; kreativa processer; konst inom akademin; praktisk kunskap;

    Sammanfattning : Sammanfattning Denna vetenskapliga essä undersöker estetiska lärprocesser med inriktning mot teater och drama inom högre utbildning ur ett fenomenologiskt perspektiv. Essän studerar i första hand hur konstnärliga och pedagogiska processer kan mötas i en akademisk kontext. LÄS MER