Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Övergången mellan IAS 39 och IFRS 9 : en studie av övergångseffekter avseende kreditreserver hos banker i Sverige

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Kajsa Högemark; Beatrice Johnsson; [2021]
    Nyckelord :Financial instruments; IAS 39; IFRS 9; transition effects; credit loss reserves; credit loss model; disclosure requirements; Finansiella instrument; IAS 39; IFRS 9; övergångseffekter; kreditförlustreserver; kreditförlustmodell; upplysningskrav;

    Sammanfattning : Redovisning av finansiella instrument har varit omtalat de senaste åren, framför allt gällandebanker. Mellan år 2017 och 2018 skedde en övergång mellan två standarder, från IAS 39 tillIFRS 9. Anledningen till den nya standarden IFRS 9 var, dels att IAS 39 blev hårt kritiserad,och dels på grund av dess komplexitet. LÄS MER

  2. 2. Exploring the role of technology in innovative social business models

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :JULIA HEDE MORTENSEN; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Business models in all industries are being disrupted by advanced technology (Morrar et al., 2017). This technological shift has the potential to create a more inclusive, global society (Tarik et al., 2020). LÄS MER

  3. 3. Decentralisering och kundnöjdhet : En kvalitativ studie om decentraliseringens betydelse för Handelsbankens kundnöjdhet

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Carl Brished; Ida Davidovic; [2020]
    Nyckelord :Bank; Decentralization; Customer satisfaction; Bank; Decentralisering; Kundnöjdhet;

    Sammanfattning : Handelsbanken har de senaste trettio åren varit den bank med högst kundnöjdhet av de svenska storbankerna och är även den enda storbank som tillämpar en decentraliserad affärsmodell. Frågeställningen för denna studie lyder därför: Vad för betydelse upplever anställda att en decentraliserad affärsmodell har för en banks kundnöjdhet? Studien genomfördes utifrån ett kvalitativt tillvägagångssätt där intervjuer med anställda inom Handelsbanken jämfördes med det teoretiska ramverk för studien som utgjorde decentralisering, contingency theory, kundnöjdhet i tjänsteföretag och digitalisering. LÄS MER

  4. 4. Optimizing the net interest margin of a bank : An extension of the Black-Litterman model with financial regulations

    Kandidat-uppsats, KTH/Optimeringslära och systemteori

    Författare :Josefin Hansson; Annie Zhang; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : A bank's business model is based on borrowing and lending, and by borrowing funds at a lower rate and lending these funds at a higher rate, the bank makes a profit. Thus, a key task in each bank's operations is to maximize its net interest margin. LÄS MER

  5. 5. Affärsmodeller på den svenska bankmarknaden

    Master-uppsats, KTH/Entreprenörskap och Innovation

    Författare :Ellen Cronqvist; Fredrik Smed; [2016]
    Nyckelord :Bank business models; cluster analysis; banking supervision; credit institutions; Swedish banks; Bankers affärsmodeller; klusteranalys; bankövervakning; kreditinstitut; svenska banker;

    Sammanfattning : Den senaste finanskrisen har visat att det finns ett behov av ökad övervakning av aktörerna på den finansiella marknaden. Ett sätt att förbättra övervakningen är genom att öka förståelsen för företagens affärsmodeller. LÄS MER