Sökning: "Alkoholreklam"
Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade ordet Alkoholreklam.
1. Indirekt reklam av alkohol på Instagram : En kvalitativ studie i hur Hernö Gin använder semiotiska resurser för att indirekt uppmana till konsumtionen av alkohol
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)Sammanfattning : I det digitala samhället har reklamens utveckling och användning genomgått förändringar, där den visuella reklamen i sociala medier har blivit den mest framträdande formen av reklam. En särskilt kontroversiell typ av reklam är alkoholreklam, eftersom den kan påverka människor till ökad alkoholkonsumtion, vilket kan få negativa konsekvenser. LÄS MER
2. Svensk alkoholreklam -är den förenlig med EU-rätten? : En analys om marknadsföring av alkoholreklam
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Avdelningen för juridikSammanfattning : .... LÄS MER
3. Alkoholintag hos tonåringar : Riskfaktorer och konsekvenser för hälsan och effekter av interventioner
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärandeSammanfattning : Inledning: I Sverige liksom i andra västländer är alkohol det berusningsmedel som brukas i störst utsträckning. Alkoholintag bland ungdomar som är på en skadlig nivå är i flertalet länder ett problem på hög nivå. LÄS MER
4. ”SCHYSSTA VINER OCH ETT BRA HÄNG” En semiotisk bildanalys av kända svenska profilers alkoholreklam på Instagram.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : Abstract Uppsats/Examensarbete: 15 hp Program och/eller kurs: MK1500 Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap Nivå: Grundnivå Termin/år: Vt 2017 Handledare: Malin Sveningsson Kursansvarig: Malin Sveningsson Sidantal: 52 Antal ord: 19 999 Nyckelord: Alkohol, reklam, semiotik, kändisar, Instagram och unga. Syfte: Att undersöka på vilket sätt svenska kända profiler marknadsför och porträtterar egenlanserad alkohol på Instagram. LÄS MER
5. Svensk alkoholreklam i EU - ett rättsligt perspektiv : Är regleringen och tillämpningen proportionerlig till sitt syfte?
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Avdelningen för juridikSammanfattning : Sveriges reglering av alkoholreklam präglas av alkoholpolitiska syften och är restriktiv i förhållande till många andra länder. Regleringen innefattar dels ett generellt krav på särskild måttfullhet beträffande all alkoholreklam, men även mer specifika förbud och restriktioner. LÄS MER