Sökning: "matematik f"

Visar resultat 1 - 5 av 315 uppsatser innehållade orden matematik f.

  1. 1. Lärares attityd till matematik : En kvantitativ studie om sambandet mellan lärares attityd gentemot matematik och deras val av undervisningspraktiker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Carolina Dahlén; Sofie Nellmer; [2024]
    Nyckelord :matematik; attityder; F-3 lärare; TMA; undervisningspraktiker;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att fördjupa kunskapen om F-3 lärares attityd till matematik har ett samband med deras val av undervisningspraktiker. Studien genomfördes via en kvantitativ enkätundersökning med påståenden kopplade till det teoretiska ramverket TMA. LÄS MER

  2. 2. "Lärare har idag frihet att själva välja läromedel..." : En kvantitativ enkätundersökning om lågstadielärares användning av läromedel och eventuella ramfaktorer som begränsar valet av läromedel i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Michaela Eriksson; Ellinor Wollner; [2024]
    Nyckelord :Matematikundervisning; lågstadiet; läromedel; lärobok; ramfaktorteorin;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att presentera hur användningen av läromedel i matematikundervisningen ser ut på lågstadiet samt i vilken utsträckning det finns faktorer som begränsar valet av läromedel i matematikundervisningen utifrån ett lärarperspektiv. Detta gjordes med en kvantitativ ansats där insamlingsmetoden var webbenkät. LÄS MER

  3. 3. Strategier och hinder i lärares arbete med att stödja andraspråkselever inom matematiska textuppgifter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Teodora Savic; Ivana Maksimovic; [2024]
    Nyckelord :andraspråkselever; textuppgifter i matematik; matematiksvårigheter; lärares arbetssätt; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : The lack of Swedish language skills among second language learners affects their ability to solve mathematical text tasks as it requires the learner to possess literacy and understanding of the mathematical language used in the Swedish educational system. The purpose of this study is to contribute with new knowledge about what obstacles F-3 teachers see in the teaching of second language learners in mathematics and what pedagogical strategies are used in teaching to support second language learners' work with text tasks in mathematics. LÄS MER

  4. 4. Lärares användning av konkret material kontra läroböcker vid additionsräkning : itativ intervjustudie med tematisk analys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Emilia Bellman; Sara Klerhed; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie är en kvalitativ intervjustudie med åtta medverkande lågstadielärare i årskurserna F-3. Syftet med studien är att synliggöra lågstadielärares användning av konkret material kontra läroböcker i additionsräkning. Studien har utgått från tre frågeställningar: 1. LÄS MER

  5. 5. När språket utgör ett hinder i matematikinlärningen : En fenomenologisk intervjustudie om hur lärare i årskurs f-3 beskriver arbetet med språklig sårbarhet i matematikundervinsningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emma Anvret; Emma Ejdre; [2024]
    Nyckelord :Boksamtal; läsförståelse; pragmatismen; svenskundervisning; Aidan Chambers; John Dewey;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur lärare i årskurs F-3 resonerar kring arbetet med elever i språklig sårbarhet i matematikämnet. Denna studie är relevant då forskning visar att kommunikation och samspel är en viktig del i lärandet av matematik. LÄS MER